In1school maakt ongelijke behandeling van kinderen in het onderwijs zichtbaar en vecht schendingen van het recht op inclusief onderwijs aan bij de rechter. Ze deelden een nieuwsbericht over een onderzoek van Samen Sterk zonder Stigma: “Bijna alle deelnemers aan dit onderzoek, meer dan 95%, geven aan dat het belangrijk is dat er openheid is rondom psychische aandoeningen bij leerlingen. Toch is aandacht voor psychische kwetsbaarheid maar voor de helft van de scholen prioriteit.”

De helft van de Nederlanders krijgt in zijn of haar leven te maken met een psychische aandoening als bijvoorbeeld ADHD, depressie, een angststoornis of autisme. Ondanks dat dit zoveel voorkomt rust hier toch een taboe op. Dit taboe wil Samen Sterk zonder Stigma doorbreken. Een samenleving waarin psychische problemen bespreekbaar zijn en iedereen zichzelf kan zijn, dát is waar zij naar streven.

25 procent van de kinderen vindt school geen veilige plek om over hun gevoelens te praten.

Het afgelopen jaar deed Samen Sterk zonder Stigma onderzoek naar de mate waarin en de manier waarop jongeren van 10 tot en met 14 jaar te maken hebben met dit stigma. Daarnaast werd er onderzocht of jongeren op school over hun emoties willen praten, hoe scholen omgaan met psychisch kwetsbare kinderen. In totaal deden 1082 kinderen en jongeren van 10 tot en met 14 jaar mee aan het onderzoek. Ook hun ouders (1082) en 1062 leraren namen deel aan dit onderzoek.

Veiligheid en ruimte

Uit het onderzoek blijkt dat zes op de tien kinderen en jongeren het best lastig vinden om over hun gedachten en gevoelens te praten. Ook geeft 29% van de kinderen en jongeren aan dat zij niet genoeg mogelijkheid krijgen om in de klas over hun gevoelens en emoties te praten. Dat zij hier geen ruimte voor ervaren kan komen doordat de klas erg druk is, doordat zij bang zijn om uitgelachen te worden door klasgenoten of omdat zij het gevoel hebben dat de juf of meester het toch niet begrijpt. Hierdoor vindt 25% van de kinderen school geen veilige plek om over hun gevoelens te praten.

Sommige kinderen zijn bang om hun vrienden kwijt te raken of om gepest te worden en een label opgeplakt te krijgen.

Daarnaast vertellen kinderen die psychisch kwetsbaar zijn of een psychische aandoening hebben dit niet altijd op school (37%) of aan vrienden (38%). Deze kinderen zijn bijvoorbeeld bang om hun vrienden kwijt te raken of om gepest te worden en een label opgeplakt te krijgen. Lees verder bij In1school.

kom naar de inspiratiemiddag

Ben je geïnteresseerd in het bespreekbaar maken van psychische kwetsbaarheid op school? Als ouder, leerkracht, schooldirecteur, ontwikkelaar van lesmethoden of vanuit een andere rol? Kom 25 mei naar de inspiratiemiddag van Samen Sterk zonder Stigma over het project Jeugd en Onderwijs. Leerkrachten en leerlingen vertellen je alles over de resultaten van pilots met ons scholenprogramma Binnenstebuiten. In workshops ervaar je zelf verschillende onderdelen van de leerlijn. Meld je onderaan deze pagina aan.