Misschien geef je nu online les of heb je een heel klein klasje. Of ben je thuis ineens de juf of meester. Met deze vier opdrachten kun je samen aan de slag.

1. Invulpop over je binnen- en buitenkant

Hoe zien jouw binnen- en buitenkant eruit? Print deze invulpop uit en schrijf kernwoorden op over jezelf. Deze kunnen gaan over je talenten, je karakter, je hobby’s, je familie, dingen die je hebt meegemaakt, dingen waar je blij of juist minder blij van wordt. Zet de woorden die bij je binnenkant horen in het poppetje. Zet de woorden die bij je buitenkant horen om het poppetje heen. Tip: vul de pop als ouder of leraar zelf ook in!

Deze opdracht komt uit het werkboek Binnenstebuiten 1.

2. praat over gevoelens met de woordenwolk

In deze roerige tijden is het extra belangrijk om aandacht te hebben voor elkaar. Praat over wat je denkt en hoe je je voelt, bijvoorbeeld aan de hand van deze woordenwolk:

3. Mentale gezondheid en social media

Jongeren zijn online heel actief: op Instagram, Snapchat, TikTok, Youtube... Misschien vraag je je wel af welk effect dit heeft op hun mentale gezondheid. Is het wel goed om altijd online te zijn, alleen maar perfecte plaatjes te zien en jezelf te vergelijken met zoveel anderen? Aan de andere kant gebruiken mensen deze platforms ook om gezondheid en kwetsbaarheid bespreekbaar te maken. Deze opdracht voor VO-leerlingen helpt om hier op een positieve manier over in gesprek te gaan.

Deze opdracht komt uit het werkboek Binnenstebuiten 2.

4. Hokjesdenken

Anderen indelen in hokjes is heel menselijk, maar doet geen recht aan wie iemand is. Met deze activiteit daag je kinderen uit om uit hun hokjes te stappen. Je gaat aan de hand van stellingen samen op zoek naar overeenkomsten en leert elkaar beter kennen. Vraag Hokjesdenken aan.

Misschien geef je nu online les of heb je een heel klein klasje. Of ben je thuis ineens de juf of meester. Met deze vier opdrachten kun je samen aan de slag.

1. Invulpop over je binnen- en buitenkant

Hoe zien jouw binnen- en buitenkant eruit? Print deze invulpop uit en schrijf kernwoorden op over jezelf. Deze kunnen gaan over je talenten, je karakter, je hobby’s, je familie, dingen die je hebt meegemaakt, dingen waar je blij of juist minder blij van wordt. Zet de woorden die bij je binnenkant horen in het poppetje. Zet de woorden die bij je buitenkant horen om het poppetje heen. Tip: vul de pop als ouder of leraar zelf ook in!

Deze opdracht komt uit het werkboek Binnenstebuiten 1.

2. praat over gevoelens met de woordenwolk

In deze roerige tijden is het extra belangrijk om aandacht te hebben voor elkaar. Praat over wat je denkt en hoe je je voelt, bijvoorbeeld aan de hand van deze woordenwolk:

3. Mentale gezondheid en social media

Jongeren zijn online heel actief: op Instagram, Snapchat, TikTok, Youtube… Misschien vraag je je wel af welk effect dit heeft op hun mentale gezondheid. Is het wel goed om altijd online te zijn, alleen maar perfecte plaatjes te zien en jezelf te vergelijken met zoveel anderen? Aan de andere kant gebruiken mensen deze platforms ook om gezondheid en kwetsbaarheid bespreekbaar te maken. Deze opdracht voor VO-leerlingen helpt om hier op een positieve manier over in gesprek te gaan.

Deze opdracht komt uit het werkboek Binnenstebuiten 2.

4. Hokjesdenken

Anderen indelen in hokjes is heel menselijk, maar doet geen recht aan wie iemand is. Met deze activiteit daag je kinderen uit om uit hun hokjes te stappen. Je gaat aan de hand van stellingen samen op zoek naar overeenkomsten en leert elkaar beter kennen. Vraag Hokjesdenken aan.