Ben je geïnteresseerd in het bespreekbaar maken van psychische kwetsbaarheid op school? Als ouder, leerkracht, schooldirecteur, ontwikkelaar van lesmethoden of vanuit een andere rol? Kom 25 mei naar de inspiratiemiddag van Samen Sterk zonder Stigma over het project Jeugd en Onderwijs. Leerkrachten en leerlingen vertellen je alles over de resultaten van pilots met ons scholenprogramma Binnenstebuiten. In workshops ervaar je zelf verschillende onderdelen van de leerlijn.

Het programma en beschrijvingen van de workshops vind je onder het aanmeldformulier.

Meld je aan voor de Inspiratiemiddag op 25 mei 2018

 

programma

13.00: Inloop

13.30 – 14.15: Je hoort alles over de laatste ontwikkelingen rond de leerlijn van Samen Sterk. We lanceren een video van bekende vloggers, een leerkracht en leerlingen delen hun ervaringen met Binnenstebuiten. Ook zie je een unieke preview van de theatervoorstelling Welkom in mijn hoofd.

14.30 – 15.30: Hoe zorgen de verschillende onderdelen van de leerlijn voor het bespreekbaar maken en waarderen van psychische diversiteit? Je ervaart het zelf tijdens een van de workshops.

15.45 – 16.45: Tweede ronde workshops.

17.00: We sluiten de middag af met een borrel.

workshops

1. Hokjesdenken: Ervaar wat er gebeurt als je in en uit hokjes stapt

Wim Bielderman – ontwikkelaar en trainer
Berthilde Polman – leerkracht groep 7 Comeniusschool (Zeist)

Een klas waarin iedereen echt gezien wordt, waarin elke leerling zichzelf mag en durft te zijn. Dat klinkt erg mooi, maar hoe kan je nu op een verantwoorde wijze toewerken naar dit ultieme einddoel? Tijdens de activiteit Hokjesdenken communiceren leerlingen op een wijze die ze veelal niet gewend zijn. Hokjesdenken is een methodiek om kwetsbare onderwerpen bespreekbaar te maken en leerlingen een platform te bieden om hun omgeving te laten weten wat hen van binnen bezig houdt en wie zij echt zijn. Het is een activiteit die de onderlinge verbondenheid verstevigt. Daarnaast laat het de deelnemers ervaren dat ze allemaal erg verschillend zijn maar ook veel gemeen hebben. Allemaal ingrediënten om toe te werken naar een positief en open ‘klassenklimaat’ waarin er ruimte is voor iedereen, Samen Sterk!

In deze workshop ga je dit allemaal ervaren met een ‘light uitvoering’ van Hokjesdenken, geven we concrete handvatten en delen we onze ervaringen. Schrijf je in voor de workshop en werk zelf ook toe naar het ultieme doel!

2. Binnenstebuiten: Ontdek je eigen binnenkant en wees het goede voorbeeld

Bar Linders / Mevrouw Juf – docent vo en auteur van ‘Lesgeven vanuit je hart’

In deze workshop krijg je een indruk van de mooie module Binnenstebuiten. De module gaat over het ontdekken van je eigen binnenkant en het delen van wat zich daar allemaal afspeelt. In de klas gaan leerlingen tussen de 10 en 14 jaar daar gesprekken over voeren als ze aan de slag gaan met ons materiaal. Ik merk dat leerlingen dat best goed kunnen, maar ik vraag me af of volwassenen daar ook zo goed in zijn. Tijdens mijn workshop gaan we het gewoon doen – en ja waarschijnlijk zijn de mensen om je heen zelfs onbekenden. Het is tijd om ook op dit vlak het goede voorbeeld te geven!

3. Het schoolleven van jongeren met psychische kwetsbaarheid: Hoor de verhalen van psychisch kwetsbare jongeren en krijg tips van een expert

Marianne van Etten – pedagoog en schoolbegeleider expertiseteam FRITZ

Deze workshop gaat over het belang van openheid in de klas. Hoe lukt het je om de stem van de leerling te kunnen horen? Hoe kun je als docent het onzichtbare bespreekbaar maken? Regelmatig loopt een leerling in het reguliere onderwijsproces vast, wisselt van school, gaat naar een lager niveau, naar speciaal onderwijs of komt thuis te zitten. Via de stem van de leerling uit ervaringsverhalen wordt het belang van zelfkennis en delen van ervaringen helder gemaakt. De uitspraken raken en zetten aan tot discussie, overleg en denken. We kunnen leren van de stem van jongeren die lastige perioden tijdens hun schoolleven hebben doorgemaakt. Daarnaast delen we kennis over de werking van ‘onzichtbare’ psychische aandoeningen op het brein van de leerling.

Met deze workshop krijg je inzicht in de belevingswereld van jongeren, zodat je kennis opdoet over het benaderen van deze jongeren.

4. Welkom in mijn hoofd: Laat je inspireren door de mogelijkheden van theater

Jolanda Seinen en Maartje Wikkerink – Kracht van Beleving 

Met Welkom in mijn hoofd willen we leerlingen (10-14 jaar) aanspreken op hun (creatieve) vaardigheden en talenten en niet op hun beperkingen. Leerlingen ontdekken hoe ze op een creatieve manier hun gedachten vorm kunnen geven om zo hun binnenwereld tot expressie te brengen. De docent en de leerling hebben een gedeelde beleving. Gezamenlijk kijken ze naar de voorstelling en beleven een scala aan emoties en indrukken. Deze ervaring werkt verbindend. Hiermee nodigt de voorstelling uit tot verwerking waarin docent en leerling gelijk zijn en zich kwetsbaar kunnen opstellen.

Tijdens het plenaire programma heb je een voorproefje van de voorstelling kunnen ervaren. In deze workshop laten we iets van de creatieve verwerking ervaren en gaan we in op de mogelijke inbedding in het curriculum.

5. Reclame maken voor jezelf: Ga op een creatieve manier op zoek naar je eigen drijfveren en kernwaarden

Melle Dotinga – directeur en trainer Stichting Reclame Maken Voor Jezelf

Hoe kantel je een negatief zelfbeeld naar het positieve? Hoe wakker je trots aan? Hoe breng je het gesprek op gang over de positieve kanten van jezelf en de ander? Tijden deze workshop ervaar je zelf wat leerlingen ervaren als ze de workshop ‘Reclame maken voor jezelf’ doen. Op een laagdrempelige manier ontdek je wat meer over je eigen drijfveren en je kernwaarden. Je komt dichter bij jezelf en dichter bij de ander. Na afloop ben je geraakt en geïnspireerd. Kijk vooral ook even hier.

6. Ervaringsverhalen in de klas: Hoor het verhaal van iemand met ervaring

Cornelie Egelie-Sprenger – Auteur ‘Pillendoos’ en ambassadeur Samen Sterk zonder Stigma

Cornelie zet zich in om psychische aandoeningen beter bespreekbaar te maken, zodat ook anderen de steun en hulp kunnen krijgen die ze nodig hebben. Als ambassadeur van Samen Sterk geeft zij presentaties op onder andere scholen en opleidingen en is ze beschikbaar voor mediaoptredens. Ze neemt je in deze workshop mee in haar persoonlijke verhaal en vertelt hoe ze dat ook doet op scholen.