Hoe zorg je ervoor dat leerlingen open durven te zijn in de klas? Wat zeg je als een leerling over een heftig onderwerp als zelfdoding begint? Met onze training voor leerkrachten bereiden we VO-docenten voor op onder andere lesprogramma Binnenstebuiten. Marianne van Etten, die afgelopen schooljaar de training gaf, vertelt waarom deze zo waardevol is.

Ga je in je klas aan de slag met Binnenstebuiten, lessen tegen pesten of een lesprogramma over sociale vaardigheden, dan vraagt dat iets anders van jou als docent dan wanneer je de stelling van Pythagoras of werkwoordspelling uitlegt. Er wordt dan een enorm beroep gedaan op je pedagogische kwaliteiten. Leerlingen kunnen vragen stellen die je in verlegenheid brengen. Of ineens vertellen over heftige gebeurtenissen of gevoelens.

"Met onze training bereiden we vakdocenten hierop voor. Je gaat nadenken over welke keuzes je wilt maken. Hoe reageer je als er ingewikkelde vragen of onderwerpen naar boven komen? Wat wil je in de klas bespreken, wanneer praat je liever na de les nog even apart met een leerling?", vertelt Marianne van Etten.

Maak van je klas een groep

Leerlingen voelen zich niet vanzelf veilig op de middelbare school. "Ze hebben ineens elk uur een andere docent, zitten in een lastige leeftijd, ze zijn aan het zoeken naar wie ze zijn. Je leerlingen hebben een docent nodig die dat aanvoelt. Van je klas een fijne groep maken is echt een proces. In de training komen veel oefeningen aan bod die je aan het begin van het schooljaar met je klas kunt doen om een veilig klimaat te creeëren. Deze oefeningen doe je zelf al tijdens de training, zodat je ervaart wat het effect ervan is."

Kijken naar je eigen overtuigingen

Een van de uitgangspunten van de training is het ijsbergmodel van McLelland. Boven de waterlijn zie je een ijsberg: je zichtbare gedrag. Maar onder water blijkt de ijsberg nog veel groter. Daar zitten je overtuigingen, drijfveren, motieven, normen en waarden. "Je gaat reflecteren: wie ben jij, hoe kijk je ertegenaan? Welke vooroordelen heb je? Wat zijn je overtuigingen? Als je je daarvan bewust bent, zie je beter wat er bij leerlingen onder hun gedrag zit. We doen oefeningen die onder de ijsberg gaan zodat je voelt wat ze doen en welk proces er ontstaat in een groep."

Openheid in het team

Marianne: "Begint er iemand met kwetsbare dingen delen, dan volgen er meestal meer. Laat je veel van jezelf zien, dan worden leerlingen ook opener. Een docent die zich open opstelt, heeft echt een magische uitwerking op de klas. Maar dit past niet bij elke docent. Het begint dan ook met openheid binnen je team en dat betekent ook het durven aangeven als dit niets voor jou is. Het is goed om in je team het gesprek aan te gaan over wie dit thema interessant vindt en het aandurft en wie liever niet. Niet elke leraar hoeft het te kunnen, het is ook prima als je leerlingen die met een verhaal naar je toe komen doorverwijst naar bijvoorbeeld de vertrouwenspersoon of hun mentor."

Verschillende vormen van deze training

"We geven de training aan teams, maar ook aan groepen docenten van verschillende scholen. Afhankelijk van de behoeften van de groep, kunnen we de training zelfs tijdens de training nog aanpassen. Bovendien organiseren we een Train-de-trainer, waarin de docenten opleiden om zelf deze training te gaan geven."

meer weten?

Hoe zorg je ervoor dat leerlingen open durven te zijn in de klas? Wat zeg je als een leerling over een heftig onderwerp als zelfdoding begint? Met onze training voor leerkrachten bereiden we VO-docenten voor op onder andere lesprogramma Binnenstebuiten. Marianne van Etten, die afgelopen schooljaar de training gaf, vertelt waarom deze zo waardevol is.

Ga je in je klas aan de slag met Binnenstebuiten, lessen tegen pesten of een lesprogramma over sociale vaardigheden, dan vraagt dat iets anders van jou als docent dan wanneer je de stelling van Pythagoras of werkwoordspelling uitlegt. Er wordt dan een enorm beroep gedaan op je pedagogische kwaliteiten. Leerlingen kunnen vragen stellen die je in verlegenheid brengen. Of ineens vertellen over heftige gebeurtenissen of gevoelens.

“Met onze training bereiden we vakdocenten hierop voor. Je gaat nadenken over welke keuzes je wilt maken. Hoe reageer je als er ingewikkelde vragen of onderwerpen naar boven komen? Wat wil je in de klas bespreken, wanneer praat je liever na de les nog even apart met een leerling?”, vertelt Marianne van Etten.

Maak van je klas een groep

Leerlingen voelen zich niet vanzelf veilig op de middelbare school. “Ze hebben ineens elk uur een andere docent, zitten in een lastige leeftijd, ze zijn aan het zoeken naar wie ze zijn. Je leerlingen hebben een docent nodig die dat aanvoelt. Van je klas een fijne groep maken is echt een proces. In de training komen veel oefeningen aan bod die je aan het begin van het schooljaar met je klas kunt doen om een veilig klimaat te creeëren. Deze oefeningen doe je zelf al tijdens de training, zodat je ervaart wat het effect ervan is.”

Kijken naar je eigen overtuigingen

Een van de uitgangspunten van de training is het ijsbergmodel van McLelland. Boven de waterlijn zie je een ijsberg: je zichtbare gedrag. Maar onder water blijkt de ijsberg nog veel groter. Daar zitten je overtuigingen, drijfveren, motieven, normen en waarden. “Je gaat reflecteren: wie ben jij, hoe kijk je ertegenaan? Welke vooroordelen heb je? Wat zijn je overtuigingen? Als je je daarvan bewust bent, zie je beter wat er bij leerlingen onder hun gedrag zit. We doen oefeningen die onder de ijsberg gaan zodat je voelt wat ze doen en welk proces er ontstaat in een groep.”

Openheid in het team

Marianne: “Begint er iemand met kwetsbare dingen delen, dan volgen er meestal meer. Laat je veel van jezelf zien, dan worden leerlingen ook opener. Een docent die zich open opstelt, heeft echt een magische uitwerking op de klas. Maar dit past niet bij elke docent. Het begint dan ook met openheid binnen je team en dat betekent ook het durven aangeven als dit niets voor jou is. Het is goed om in je team het gesprek aan te gaan over wie dit thema interessant vindt en het aandurft en wie liever niet. Niet elke leraar hoeft het te kunnen, het is ook prima als je leerlingen die met een verhaal naar je toe komen doorverwijst naar bijvoorbeeld de vertrouwenspersoon of hun mentor.”

Verschillende vormen van deze training

“We geven de training aan teams, maar ook aan groepen docenten van verschillende scholen. Afhankelijk van de behoeften van de groep, kunnen we de training zelfs tijdens de training nog aanpassen. Bovendien organiseren we een Train-de-trainer, waarin de docenten opleiden om zelf deze training te gaan geven.”

meer weten?