‘Er is veel aanbod aan lessen over diversiteit, maar niet specifiek over psychische diversiteit’, vertelt Ellen Bos, docent humanistisch vormingsonderwijs (HVO) op verschillende scholen in Overijssel. Ellen vertelt over de ervaringen van haar en haar groep 7 en 8 leerlingen met de lessenreeks ‘Begrijp je binnenkant’: ‘Mooi dat de lessen van Samen Sterk meer de diepte ingaan dan andere materialen.’ 

In deze lessenreeksontwikkelt in samenwerking met het UMC Utrecht, krijgen leerlingen op een leuke, interactieve manier meer informatie over bijvoorbeeld hun hersenen, zintuigen, over denken en voelen, de vier basisemoties, over wat gedrag precies is, over mentale gezondheid en het bio-psychosociaal model. Ellen vertelt hoe mooi dit aansluit bij de HVO-lessen die zij geeft, over jezelf, de ander en de wereld. Tijdens haar lessen helpt Ellen kinderen onder meer nadenken over hoe ze in het leven staan en wat ze belangrijk vinden. 

Wat viel jou op tijdens het geven van de lessenreeks?

Ik merkte dat ervooral bij de les over prikkelverwerking, veel herkenning was bij de kinderen. Zkonden ze heel goed uitleggen welke geluiden ze irritant vinden en dat er prikkels zijn die wel fijn zijn. Twee meiden zijn dol op ‘soothing sounds’, zoals knisperend papier, en een ander houdt ervan haar haar te borstelenOok begon een meisje, dat vaak heel stil is, opeens van alles te vertellen. En een jongen, die normaal niet praat over zijn psychische problemen, zag ik regelmatig herkennend knikken. De leerkracht vertelde mij dat dit voor hem een grote stap was: hij gaf hiermee een eerste opening naar andere kinderen. 

Bij een andere klas hield ik het in eerste instantie meer theoretisch en juist daardoor kwamen de persoonlijke gesprekken vanzelf. Een belangrijke voorwaarde is wel dat er een veilige sfeer is in de klas. In de ene klas komt het gesprek meer op gang dan in de andere klas, maar ze pikken er altijd iets van op.’

Wat bereik je met deze lessenreeks?

Kinderen krijgen een bepaalde basiskennis over hoe hun hersenen werken, waardoor er meer onderling begrip ontstaat.

Ze leren inzien dat iedereen anders iswe zijn geen machines die allemaal hetzelfde werken.

De lessenreeks begint met de metafoor van een puzzel; iedereen bestaat uit verschillende puzzelstukjes, die bij elkaar jou vormen tot een uniek persoon. Deze vergelijking was fijn en gebruikten we veel. Ook de woordenwolk met emoties vond ik leerzaamDeze zorgt ervoor dat de woordenschat van kinderen groter wordt dan enkel de vier basisemoties die ze vaak al kennen. Ik vind het mooi dat de kennis die je overbrengt wetenschappelijk onderbouwd is. Kinderen vinden het ook interessant als je vertelt dat het onderzocht is door wetenschappers.’ 

Wat ga je er verder mee doen?

‘De aanpak van Samen Sterk sluit mooi aan bij onze humanistische visie; ‘mensen zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk. Die verschillen maken de wereld mooier’. Ik ben van plan mijn ervaringen met mijn collega’s te delen om hen te enthousiasmeren ook aan de slag te gaan met het bespreekbaar maken van psychische diversiteit in de klas.’ 

Ook aan de slag in jouw klas met ‘begrijp je binnenkant’ of een van onze andere tools? 

  • Waarom zijn mensen zo verschillend? Is boos zijn slecht? In de module ‘Begrijp je binnenkant’ gaat groep 8 met deze en nog veel meer vragen aan de slag. 
  • ‘Door kennis op te doen van de verschillende aspecten van de totale mens, leerden de leerlingen ‘breder’ te kijken naar elkaar', is de ervaring van de school die betrokken was bij de ontwikkeling van deze module. 
  • Samen met het onderwijs ontwikkelt Samen Sterk toegankelijke werkvormen, gericht op het bespreekbaar maken van psychische diversiteit. Bekijk het complete overzicht van onze schoolbrede aanpak.   
  • Wil jij op school ook met een van deze tools aan de slag of wil je meer informatie? Neem dan contact op met Carlijn van der Meyden. 

‘Er is veel aanbod aan lessen over diversiteit, maar niet specifiek over psychische diversiteit’, vertelt Ellen Bos, docent humanistisch vormingsonderwijs (HVO) op verschillende scholen in Overijssel. Ellen vertelt over de ervaringen van haar en haar groep 7 en 8 leerlingen met de lessenreeks ‘Begrijp je binnenkant’: ‘Mooi dat de lessen van Samen Sterk meer de diepte ingaan dan andere materialen.’ 

In deze lessenreeksontwikkelt in samenwerking met het UMC Utrecht, krijgen leerlingen op een leuke, interactieve manier meer informatie over bijvoorbeeld hun hersenen, zintuigen, over denken en voelen, de vier basisemoties, over wat gedrag precies is, over mentale gezondheid en het bio-psychosociaal model. Ellen vertelt hoe mooi dit aansluit bij de HVO-lessen die zij geeft, over jezelf, de ander en de wereld. Tijdens haar lessen helpt Ellen kinderen onder meer nadenken over hoe ze in het leven staan en wat ze belangrijk vinden. 

Wat viel jou op tijdens het geven van de lessenreeks?

Ik merkte dat ervooral bij de les over prikkelverwerking, veel herkenning was bij de kinderen. Zkonden ze heel goed uitleggen welke geluiden ze irritant vinden en dat er prikkels zijn die wel fijn zijn. Twee meiden zijn dol op ‘soothing sounds’, zoals knisperend papier, en een ander houdt ervan haar haar te borstelenOok begon een meisje, dat vaak heel stil is, opeens van alles te vertellen. En een jongen, die normaal niet praat over zijn psychische problemen, zag ik regelmatig herkennend knikken. De leerkracht vertelde mij dat dit voor hem een grote stap was: hij gaf hiermee een eerste opening naar andere kinderen. 

Bij een andere klas hield ik het in eerste instantie meer theoretisch en juist daardoor kwamen de persoonlijke gesprekken vanzelf. Een belangrijke voorwaarde is wel dat er een veilige sfeer is in de klas. In de ene klas komt het gesprek meer op gang dan in de andere klas, maar ze pikken er altijd iets van op.’

Wat bereik je met deze lessenreeks?

Kinderen krijgen een bepaalde basiskennis over hoe hun hersenen werken, waardoor er meer onderling begrip ontstaat.

Ze leren inzien dat iedereen anders iswe zijn geen machines die allemaal hetzelfde werken.

De lessenreeks begint met de metafoor van een puzzel; iedereen bestaat uit verschillende puzzelstukjes, die bij elkaar jou vormen tot een uniek persoon. Deze vergelijking was fijn en gebruikten we veel. Ook de woordenwolk met emoties vond ik leerzaamDeze zorgt ervoor dat de woordenschat van kinderen groter wordt dan enkel de vier basisemoties die ze vaak al kennen. Ik vind het mooi dat de kennis die je overbrengt wetenschappelijk onderbouwd is. Kinderen vinden het ook interessant als je vertelt dat het onderzocht is door wetenschappers.’ 

Wat ga je er verder mee doen?

‘De aanpak van Samen Sterk sluit mooi aan bij onze humanistische visie; ‘mensen zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk. Die verschillen maken de wereld mooier’. Ik ben van plan mijn ervaringen met mijn collega’s te delen om hen te enthousiasmeren ook aan de slag te gaan met het bespreekbaar maken van psychische diversiteit in de klas.’ 

Ook aan de slag in jouw klas met ‘begrijp je binnenkant’ of een van onze andere tools? 

  • Waarom zijn mensen zo verschillend? Is boos zijn slecht? In de module ‘Begrijp je binnenkant’ gaat groep 8 met deze en nog veel meer vragen aan de slag. 
  • ‘Door kennis op te doen van de verschillende aspecten van de totale mens, leerden de leerlingen ‘breder’ te kijken naar elkaar’, is de ervaring van de school die betrokken was bij de ontwikkeling van deze module. 
  • Samen met het onderwijs ontwikkelt Samen Sterk toegankelijke werkvormen, gericht op het bespreekbaar maken van psychische diversiteit. Bekijk het complete overzicht van onze schoolbrede aanpak.   
  • Wil jij op school ook met een van deze tools aan de slag of wil je meer informatie? Neem dan contact op met Carlijn van der Meyden.