De (begrijpelijke) maatregelen die de overheid heeft genomen rondom het corona virus zijn voor iedereen ingrijpend. Mensen blijven thuis, horeca gelegenheden zijn dicht en er heerst onzekerheid. Vooral in deze tijden is het belangrijk om extra aandacht te geven aan elkaar en aan jezelf. Hoe zorg je ervoor dat je tijdens deze periode zo veel mogelijk mentaal gezond blijft? Bekijk hier een aantal tips.

  1. Houd structuur in je dag

Thuisblijven kan gevolgen hebben voor de structuur van je dag. Normaal gesproken zou je misschien naar je werk gaan, de sportschool bezoeken of je zou ontspannen met vrienden in een café. Nu dit soort zaken tijdelijk wegvallen is het belangrijk om de structuur in je dag te behouden. Doe de activiteiten die je normaal gesproken zou doen zoveel mogelijk op dezelfde manier. Sta op dezelfde tijd op, sport regelmatig thuis en deel je werk in je gebruikelijke uren. Zorg er ook voor dat je voldoende kunt ontspannen en dat je contact houdt met de mensen om je heen.

  1. Kijk naar de mogelijkheden van sociaal contact op afstand

Sociale contacten kunnen een boost geven aan je mentaal welzijn. Een etentje met vrienden, een goed gesprek bij elkaar op de bank of gewoon een gezellig feestje:: veel mensen worden hier blij van. Thuisisolatie vanwege het coronavirus betekent dat veel van dit soort dingen de komende tijd niet of nauwelijks mogelijk zijn. Om ervoor te zorgen dat je niet in sociaal isolement raakt kun je kijken naar andere manieren om je sociale contacten te onderhouden. Tegenwoordig zijn er natuurlijk veel digitale middelen die je kunt gebruiken. Ga eens videochatten of voer een lang telefoongesprek! Ook zijn er in de afgelopen dagen verschillende initiatieven opgezet waarmee je met anderen in contact kunt komen. Zo brengt de KRO-NCRV met het initiatief 'Corona Quarantaine Contact' mensen die zich eenzaam voelen met elkaar in contact.

Ook organiseert MIND vanaf dinsdag 17 maart elke werkdag een livestream waarbij experts en ervaringsdeskundigen aan het woord komen over uiteenlopende onderwerpen, en hebben zij een app waarmee je in contact kunt komen met gelijkgestemden. Kijk voor meer informatie hierover op de website van MIND.

Bekijk ook deze mooie video van Simon Sinek over 'Social distancing without disconnecting'.

  1. Kijk naar de mogelijkheden voor psychische hulp op afstand

Door de beperkingen in het sociaal contact is het voor veel mensen ook tijdelijk niet of nauwelijks mogelijk om hun behandelaren/therapeuten te kunnen spreken. Daarom is het juist nu belangrijk om contact te zoeken met lotgenoten of digitaal te praten met een professional. De hulpverleners van MIND Korrelatie zitten nu meer dan ooit voor je klaar! Ook heeft psychologenpraktijk IPractise een gratis hulplijn opgezet voor mensen die zich angstig of somber voelen vanwege het coronavirus.

  1. Kijk ook even niet naar het nieuws

Het up to date blijven van ontwikkelingen rondom het coronavirus is belangrijk, maar het is ook fijn om af en toe even afstand te nemen. Volg niet 24/7 het nieuws, maar kies er juist ook even voor om de TV uit te zetten en je te concentreren op andere zaken.

  1. Maar vooral belangrijk: praat met elkaar en steun je naasten

In tijden van crisis is het belangrijk om elkaar te steunen en extra op elkaar te letten. Gelukkig halen dit soort situaties vaak ook het beste in de mens naar boven. Er zijn verschillende acties in het land opgezet: boodschappen doen voor kwetsbare mensen, lakens vouwen voor ziekenhuizen of gewoon een luisterend oor bieden! Kijken wat jij kunt doen? Bekijk dan de website van NL Voor Elkaar

De (begrijpelijke) maatregelen die de overheid heeft genomen rondom het corona virus zijn voor iedereen ingrijpend. Mensen blijven thuis, horeca gelegenheden zijn dicht en er heerst onzekerheid. Vooral in deze tijden is het belangrijk om extra aandacht te geven aan elkaar en aan jezelf. Hoe zorg je ervoor dat je tijdens deze periode zo veel mogelijk mentaal gezond blijft? Bekijk hier een aantal tips.

  1. Houd structuur in je dag

Thuisblijven kan gevolgen hebben voor de structuur van je dag. Normaal gesproken zou je misschien naar je werk gaan, de sportschool bezoeken of je zou ontspannen met vrienden in een café. Nu dit soort zaken tijdelijk wegvallen is het belangrijk om de structuur in je dag te behouden. Doe de activiteiten die je normaal gesproken zou doen zoveel mogelijk op dezelfde manier. Sta op dezelfde tijd op, sport regelmatig thuis en deel je werk in je gebruikelijke uren. Zorg er ook voor dat je voldoende kunt ontspannen en dat je contact houdt met de mensen om je heen.

  1. Kijk naar de mogelijkheden van sociaal contact op afstand

Sociale contacten kunnen een boost geven aan je mentaal welzijn. Een etentje met vrienden, een goed gesprek bij elkaar op de bank of gewoon een gezellig feestje:: veel mensen worden hier blij van. Thuisisolatie vanwege het coronavirus betekent dat veel van dit soort dingen de komende tijd niet of nauwelijks mogelijk zijn. Om ervoor te zorgen dat je niet in sociaal isolement raakt kun je kijken naar andere manieren om je sociale contacten te onderhouden. Tegenwoordig zijn er natuurlijk veel digitale middelen die je kunt gebruiken. Ga eens videochatten of voer een lang telefoongesprek! Ook zijn er in de afgelopen dagen verschillende initiatieven opgezet waarmee je met anderen in contact kunt komen. Zo brengt de KRO-NCRV met het initiatief ‘Corona Quarantaine Contact‘ mensen die zich eenzaam voelen met elkaar in contact.

Ook organiseert MIND vanaf dinsdag 17 maart elke werkdag een livestream waarbij experts en ervaringsdeskundigen aan het woord komen over uiteenlopende onderwerpen, en hebben zij een app waarmee je in contact kunt komen met gelijkgestemden. Kijk voor meer informatie hierover op de website van MIND.

Bekijk ook deze mooie video van Simon Sinek over ‘Social distancing without disconnecting’.

  1. Kijk naar de mogelijkheden voor psychische hulp op afstand

Door de beperkingen in het sociaal contact is het voor veel mensen ook tijdelijk niet of nauwelijks mogelijk om hun behandelaren/therapeuten te kunnen spreken. Daarom is het juist nu belangrijk om contact te zoeken met lotgenoten of digitaal te praten met een professional. De hulpverleners van MIND Korrelatie zitten nu meer dan ooit voor je klaar! Ook heeft psychologenpraktijk IPractise een gratis hulplijn opgezet voor mensen die zich angstig of somber voelen vanwege het coronavirus.

  1. Kijk ook even niet naar het nieuws

Het up to date blijven van ontwikkelingen rondom het coronavirus is belangrijk, maar het is ook fijn om af en toe even afstand te nemen. Volg niet 24/7 het nieuws, maar kies er juist ook even voor om de TV uit te zetten en je te concentreren op andere zaken.

  1. Maar vooral belangrijk: praat met elkaar en steun je naasten

In tijden van crisis is het belangrijk om elkaar te steunen en extra op elkaar te letten. Gelukkig halen dit soort situaties vaak ook het beste in de mens naar boven. Er zijn verschillende acties in het land opgezet: boodschappen doen voor kwetsbare mensen, lakens vouwen voor ziekenhuizen of gewoon een luisterend oor bieden! Kijken wat jij kunt doen? Bekijk dan de website van NL Voor Elkaar