Komt je klas weer - in kleine groepjes - bij elkaar? Het zal even wennen zijn na al die weken thuis. Hoe praat je op een veilige manier over hoe je ze de afgelopen tijd beleefd hebben? En hoe ze zich onder deze gekke situatie voelen? Met deze drie tools kun je een gesprek starten.

1. Animatie

Sommige leerlingen durven hun vrienden of klasgenoten niet te vertellen dat ze zich niet goed voelen. Ze schamen zich of zijn bang voor vervelende reacties. Voor je het weet krijg je een 'stempel'. Of word je het mikpunt van pesterijen. Met deze animatie kun je een gesprek starten over gedachten en gevoelens, en hoe je daarover kunt praten in de klas.

2. Invulpop over je binnen- en buitenkant

Hoe zien jouw binnen- en buitenkant eruit? Print deze invulpop uit en schrijf kernwoorden op over jezelf. Deze kunnen gaan over je talenten, je karakter, je hobby’s, je familie, dingen die je hebt meegemaakt, dingen waar je blij of juist minder blij van wordt. Zet de woorden die bij je binnenkant horen in het poppetje. Zet de woorden die bij je buitenkant horen om het poppetje heen. Tip: vul de pop als ouder of leraar zelf ook in!

Deze opdracht komt uit het werkboek Binnenstebuiten 1.

3. praat over gevoelens met de woordenwolk

In deze roerige tijden is het extra belangrijk om aandacht te hebben voor elkaar. Praat over wat je denkt en hoe je je voelt, bijvoorbeeld aan de hand van deze woordenwolk:

 

Waar kunnen kinderen en jongeren terecht als ze piekeren, zich zorgen maken of angstig zijn? Verwijs bijvoorbeeld naar deze hulpbronnen.

Komt je klas weer – in kleine groepjes – bij elkaar? Het zal even wennen zijn na al die weken thuis. Hoe praat je op een veilige manier over hoe je ze de afgelopen tijd beleefd hebben? En hoe ze zich onder deze gekke situatie voelen? Met deze drie tools kun je een gesprek starten.

1. Animatie

Sommige leerlingen durven hun vrienden of klasgenoten niet te vertellen dat ze zich niet goed voelen. Ze schamen zich of zijn bang voor vervelende reacties. Voor je het weet krijg je een ‘stempel’. Of word je het mikpunt van pesterijen. Met deze animatie kun je een gesprek starten over gedachten en gevoelens, en hoe je daarover kunt praten in de klas.

2. Invulpop over je binnen- en buitenkant

Hoe zien jouw binnen- en buitenkant eruit? Print deze invulpop uit en schrijf kernwoorden op over jezelf. Deze kunnen gaan over je talenten, je karakter, je hobby’s, je familie, dingen die je hebt meegemaakt, dingen waar je blij of juist minder blij van wordt. Zet de woorden die bij je binnenkant horen in het poppetje. Zet de woorden die bij je buitenkant horen om het poppetje heen. Tip: vul de pop als ouder of leraar zelf ook in!

Deze opdracht komt uit het werkboek Binnenstebuiten 1.

3. praat over gevoelens met de woordenwolk

In deze roerige tijden is het extra belangrijk om aandacht te hebben voor elkaar. Praat over wat je denkt en hoe je je voelt, bijvoorbeeld aan de hand van deze woordenwolk:

 

Waar kunnen kinderen en jongeren terecht als ze piekeren, zich zorgen maken of angstig zijn? Verwijs bijvoorbeeld naar deze hulpbronnen.