'Hoe gaat het met je?' Het is altijd belangrijk om deze vraag te stellen aan je familie, vrienden en collega's. En op dit moment is het belangrijker dan ooit. De focus ligt vaak op hoe je fysiek gezond blijft, maar onderschat de impact op je mentale gezondheid en die van je naasten niet. Je hoeft helemaal geen professionele achtergrond te hebben om er gewoon te zijn voor iemand die het moeilijk heeft. Houd deze drie tips daarbij in je achterhoofd. 

1. Laat van je horen

Misschien is het niet mogelijk om elkaar te ontmoeten, maar er zijn allerlei andere mogelijkheden om iets van je te laten horen. Pak ouderwets de telefoon. Of bel met beeld erbij zodat je ook nog een beetje non-verbaal kunt communiceren. Dit kun je ook met een groepje doen. Frankwatching maakte een handige lijst met tools voor online meetings.

2. luister en reflecteer

Of je nu een psychische kwetsbaarheid hebt of niet, we voelen ons allemaal extra kwetsbaar. Deze onzekere tijd is nogal een uitdaging voor onze mentale gezondheid. Geeft iemand aan dat het niet zo goed gaat? Kom niet met oplossingen of advies, tenzij iemand daarom vraagt. Goed luisteren en laten zien dat je iemand serieus neemt, kan al helpend zijn.

3. stel vragen

Vraag hoe het gaat, hoe iemand zich voelt, waar iemand tegenaan loopt. En vraag het nog een keer als je vermoedt dat iemand zich groot houdt. Je oprechte interesse tonen kan iemand helpen zich bloot te geven. Aan de hand van jouw vragen, kan iemand onderzoeken hoe hij of zij zich nu echt voelt.

hulp nodig?

Heb jij of je naaste (directe) psychische hulp nodig? Samen Sterk zonder Stigma biedt geen persoonlijke hulp of advies, maar je kunt terecht bij deze hulplijnen en instanties. Naasten in kracht heeft informatie specifiek voor naasten. Lees ook ons bericht: Hoe blijf je mentaal gezond tijdens de corona crisis.

Bron: Time To Change

‘Hoe gaat het met je?’ Het is altijd belangrijk om deze vraag te stellen aan je familie, vrienden en collega’s. En op dit moment is het belangrijker dan ooit. De focus ligt vaak op hoe je fysiek gezond blijft, maar onderschat de impact op je mentale gezondheid en die van je naasten niet. Je hoeft helemaal geen professionele achtergrond te hebben om er gewoon te zijn voor iemand die het moeilijk heeft. Houd deze drie tips daarbij in je achterhoofd. 

1. Laat van je horen

Misschien is het niet mogelijk om elkaar te ontmoeten, maar er zijn allerlei andere mogelijkheden om iets van je te laten horen. Pak ouderwets de telefoon. Of bel met beeld erbij zodat je ook nog een beetje non-verbaal kunt communiceren. Dit kun je ook met een groepje doen. Frankwatching maakte een handige lijst met tools voor online meetings.

2. luister en reflecteer

Of je nu een psychische kwetsbaarheid hebt of niet, we voelen ons allemaal extra kwetsbaar. Deze onzekere tijd is nogal een uitdaging voor onze mentale gezondheid. Geeft iemand aan dat het niet zo goed gaat? Kom niet met oplossingen of advies, tenzij iemand daarom vraagt. Goed luisteren en laten zien dat je iemand serieus neemt, kan al helpend zijn.

3. stel vragen

Vraag hoe het gaat, hoe iemand zich voelt, waar iemand tegenaan loopt. En vraag het nog een keer als je vermoedt dat iemand zich groot houdt. Je oprechte interesse tonen kan iemand helpen zich bloot te geven. Aan de hand van jouw vragen, kan iemand onderzoeken hoe hij of zij zich nu echt voelt.

hulp nodig?

Heb jij of je naaste (directe) psychische hulp nodig? Samen Sterk zonder Stigma biedt geen persoonlijke hulp of advies, maar je kunt terecht bij deze hulplijnen en instanties. Naasten in kracht heeft informatie specifiek voor naasten. Lees ook ons bericht: Hoe blijf je mentaal gezond tijdens de corona crisis.

Bron: Time To Change