Hoe kan Samen Sterk zonder Stigma ervoor zorgen dat alle kinderen voelen dat ze er mogen zijn, ongeacht hoe het met ze gaat? Deze vraag legden we voor aan dé deskundigen: een Raad van Kinderen uit groep 6, 7 en 8. Tijdens een dialoogsessie presenteerden de leerlingen hun adviezen.

Hoe gingen de leerlingen met deze lastige vraag aan de slag? Eerst gaf JaapJan Boer van Samen Sterk een presentatie in de klas. Hij vertelde wat de stichting doet en liet een film zien over hoe het is om anders te zijn, of je anders te voelen.

Sommigen leerlingen zijn heel goed in staat om over zichzelf na te denken. Dat vind ik knap als je zo jong bent.

De klas deed onder begeleiding van hun bevlogen leerkracht Corine Roest onderzoek naar wat 'er mogen zijn' eigenlijk betekent en wat daarvoor nodig is. "Ze vonden het best een lastig thema. Wat geholpen heeft, is dat we eerst zijn gaan praten over de momenten dat ze het gevoel hebben dat ze niet zichzelf kunnen zijn. Door de vraag om te draaien, kregen we een beter beeld. We zijn gaan praten over wat het precies betekent, er mogen zijn. Best een beetje filosofisch, maar wel belangrijk om tot goede oplossingen te komen."

De kinderen verrasten hun juf. "Sommigen zijn heel goed in staat om over zichzelf na te denken. Dat vind ik knap als je zo jong bent. Andere kinderen, de jongens vooral, vonden het een stuk moeilijker. Ik had het idee dat ze het soms bedreigend vonden, dat het allemaal een beetje te dichtbij kwam. Ik heb geprobeerd om ze erbij te betrekken, maar ik heb het ook gerespecteerd als ze dat liever niet wilden."

niets hoeven is soms heel fijn

De leerlingen hebben vervolgens vier plannen bedacht die je in praktijk zou kunnen brengen:

1. Chillplek

Wat zou het mooi zijn als je altijd je toevlucht kunt nemen tot een ‘chillplek’, zo vindt de Raad van Kinderen. "De chillplek is een plek waar je kunt rusten", zegt Juda. Waar niets hoeft en waar je gewoon lekker jezelf kunt zijn. Juf Corine: "Wat vooral uit de gesprekken met de kinderen naar voren kwam, is dat ze behoefte hebben aan een plek waar niemand iets van ze verwacht. Niets hoeven is soms heel fijn."

2. Positieve woorden

Van positieve woorden word je blij. Als we vaker mooie en lieve dingen tegen elkaar zeggen, hebben we sneller het gevoel dat we er mogen zijn. Zet bijvoorbeeld 'Je bent een topper!' op een poster. Irsa: "Als je de posters ziet, dan moet je iets herkennen. Als je je niet zo fijn voelt en er staat op een poster dat iedereen daar wel eens last van heeft, dan is het meteen minder erg." Je kunt ook lieve woorden tegen jezelf zeggen als je niet helemaal lekker in je vel zit. Ezra, kijkend naar het pakje appelsap in zijn hand: "We kunnen lieve woorden op de pakjes appelsap zetten!"

3. Vertrouwenspersoon

Het zou fijn zijn als je altijd terecht kunt bij iemand die je écht vertrouwt, dus niet iemand die uit hoofde van zijn of haar functie 'vertrouwenspersoon' is. Eva: "Voor mij is de vertrouwenspersoon iemand die een geheim kan bewaren. Het zou ook helpen als het iemand is die niet afwacht, maar ook af en toe naar mij toekomt om te vragen hoe het met me gaat."

4. Kleine correspondentie

Niet alle kinderen vinden praten even makkelijk. Daarvoor bedachten ze een mooie oplossing: 'kleine correspondentie'. Je praat niet, maar schrijft iets aan je vertrouwenspersoon. Dit kun je doen met behulp van een bakje op het bureau van de juf of meester waar leerlingen hun correspondentie in achterlaten. De leerkracht antwoordt met een briefje terug. Een computer of robot is ook een optie. Je typt je verhaal in en de digitale vertrouwenspersoon zorgt dat je precies de antwoorden krijgt die je graag wil horen.

Vervolgstappen

Het onderzoek van de kinderen en de dialoog hebben een aantal bruikbare ideeën en inzichten opgeleverd. Door de betrokkenheid van de Cordeo scholengroep bij de dialoog kan Samen Sterk zonder Stigma deze ideeën in de praktijk vormgeven en testen. Wat goed werkt kan vervolgens via de programma’s en het netwerk van Samen Sterk ook op andere scholen worden ingevoerd.

meer weten?

Wil jij op school aan de slag met de thema’s bespreekbaarheid en diversiteit? We denken graag met je mee over hoe je dat het beste kunt aanpakken. Kijk hier voor meer informatie.

Hoe kan Samen Sterk zonder Stigma ervoor zorgen dat alle kinderen voelen dat ze er mogen zijn, ongeacht hoe het met ze gaat? Deze vraag legden we voor aan dé deskundigen: een Raad van Kinderen uit groep 6, 7 en 8. Tijdens een dialoogsessie presenteerden de leerlingen hun adviezen.

Hoe gingen de leerlingen met deze lastige vraag aan de slag? Eerst gaf JaapJan Boer van Samen Sterk een presentatie in de klas. Hij vertelde wat de stichting doet en liet een film zien over hoe het is om anders te zijn, of je anders te voelen.

Sommigen leerlingen zijn heel goed in staat om over zichzelf na te denken. Dat vind ik knap als je zo jong bent.

De klas deed onder begeleiding van hun bevlogen leerkracht Corine Roest onderzoek naar wat ‘er mogen zijn’ eigenlijk betekent en wat daarvoor nodig is. “Ze vonden het best een lastig thema. Wat geholpen heeft, is dat we eerst zijn gaan praten over de momenten dat ze het gevoel hebben dat ze niet zichzelf kunnen zijn. Door de vraag om te draaien, kregen we een beter beeld. We zijn gaan praten over wat het precies betekent, er mogen zijn. Best een beetje filosofisch, maar wel belangrijk om tot goede oplossingen te komen.”

De kinderen verrasten hun juf. “Sommigen zijn heel goed in staat om over zichzelf na te denken. Dat vind ik knap als je zo jong bent. Andere kinderen, de jongens vooral, vonden het een stuk moeilijker. Ik had het idee dat ze het soms bedreigend vonden, dat het allemaal een beetje te dichtbij kwam. Ik heb geprobeerd om ze erbij te betrekken, maar ik heb het ook gerespecteerd als ze dat liever niet wilden.”

niets hoeven is soms heel fijn

De leerlingen hebben vervolgens vier plannen bedacht die je in praktijk zou kunnen brengen:

1. Chillplek

Wat zou het mooi zijn als je altijd je toevlucht kunt nemen tot een ‘chillplek’, zo vindt de Raad van Kinderen. “De chillplek is een plek waar je kunt rusten”, zegt Juda. Waar niets hoeft en waar je gewoon lekker jezelf kunt zijn. Juf Corine: “Wat vooral uit de gesprekken met de kinderen naar voren kwam, is dat ze behoefte hebben aan een plek waar niemand iets van ze verwacht. Niets hoeven is soms heel fijn.”

2. Positieve woorden

Van positieve woorden word je blij. Als we vaker mooie en lieve dingen tegen elkaar zeggen, hebben we sneller het gevoel dat we er mogen zijn. Zet bijvoorbeeld ‘Je bent een topper!’ op een poster. Irsa: “Als je de posters ziet, dan moet je iets herkennen. Als je je niet zo fijn voelt en er staat op een poster dat iedereen daar wel eens last van heeft, dan is het meteen minder erg.” Je kunt ook lieve woorden tegen jezelf zeggen als je niet helemaal lekker in je vel zit. Ezra, kijkend naar het pakje appelsap in zijn hand: “We kunnen lieve woorden op de pakjes appelsap zetten!”

3. Vertrouwenspersoon

Het zou fijn zijn als je altijd terecht kunt bij iemand die je écht vertrouwt, dus niet iemand die uit hoofde van zijn of haar functie ‘vertrouwenspersoon’ is. Eva: “Voor mij is de vertrouwenspersoon iemand die een geheim kan bewaren. Het zou ook helpen als het iemand is die niet afwacht, maar ook af en toe naar mij toekomt om te vragen hoe het met me gaat.”

4. Kleine correspondentie

Niet alle kinderen vinden praten even makkelijk. Daarvoor bedachten ze een mooie oplossing: ‘kleine correspondentie’. Je praat niet, maar schrijft iets aan je vertrouwenspersoon. Dit kun je doen met behulp van een bakje op het bureau van de juf of meester waar leerlingen hun correspondentie in achterlaten. De leerkracht antwoordt met een briefje terug. Een computer of robot is ook een optie. Je typt je verhaal in en de digitale vertrouwenspersoon zorgt dat je precies de antwoorden krijgt die je graag wil horen.

Vervolgstappen

Het onderzoek van de kinderen en de dialoog hebben een aantal bruikbare ideeën en inzichten opgeleverd. Door de betrokkenheid van de Cordeo scholengroep bij de dialoog kan Samen Sterk zonder Stigma deze ideeën in de praktijk vormgeven en testen. Wat goed werkt kan vervolgens via de programma’s en het netwerk van Samen Sterk ook op andere scholen worden ingevoerd.

meer weten?

Wil jij op school aan de slag met de thema’s bespreekbaarheid en diversiteit? We denken graag met je mee over hoe je dat het beste kunt aanpakken. Kijk hier voor meer informatie.