Eén op de vijf mensen krijgt in zijn leven te maken met een depressie. Toch blijkt het voor velen een helse opgave om erover te praten. Pogingen om het probleem uit de taboesfeer te halen, werpen steeds meer vruchten af, zo schrijft De Limburger.

Door Kitty Borghouts en Marco van Kampen

Huilend onthulde Stephan Bouwman in februari vorig jaar op de radio dat hij depressief is. Voor honderdduizenden luisteraars deed de populaire dj van Q-Music een moedige poging om “dit achterlijke taboe” te doorbreken. Dat was hard nodig, vond hij. Want voor mensen met een depressie, op dit moment zo’n 800.000 in Nederland, is het nog steeds erg lastig om erover te praten.

Toch is er de laatste jaren meer openheid over het onderwerp, constateert Nathalie Kelderman, directeur van de 700 leden tellende Depressie Vereniging Nederland. “Er is de laatste jaren veel gebeurd. Deels komt dat doordat enkele bekende Nederlanders er de afgelopen periode heel open over waren. Het was plotseling heel oké om ervoor uit te komen. Dat heeft wel veel gedaan.”

ook beter bespreekbaar op het werk

Ook op de werkvloer is het thema depressie steeds beter bespreekbaar, merkt Marike Mulder, die in Maastricht een bureau heeft voor advies, coaching en onderzoek op vlak van arbeid en gezondheid. In opdracht van de organisatie Samen Sterk zonder Stigma bracht zij in kaart wat bedrijven zoal doen om meer begrip te kweken voor collega’s met psychische aandoeningen. Dat leidde eind vorig jaar tot een rapport met tal van goede voorbeelden.

Mulder: “Wat vooral goed werkt is als het als een gezamenlijke inspanning wordt gezien, dus van managers én van werknemers zelf.” Zo heeft personeel van een organisatie zelf een ‘vier de verschillen’-dag geïntroduceerd, houden meerdere bedrijven of instellingen workshops en themabijeenkomsten over psychische aandoeningen, en wordt er gewerkt met buddy’s. Inmiddels hebben 160 grote bedrijven en organisaties zich aangesloten bij Samen Sterk zonder Stigma.

lees meer

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief