pants-1255847_1280

Ik blog, jij blogt, wij bloggen… Wil jij jouw blog over bespreekbaarheid rondom psychische aandoeningen op onze website terug zien? Dan komen wij graag in contact met jou. Kijk in ons overzicht  met onze richtlijnen, voldoet jouw blog hieraan? Stuur dan jouw blog naar Sanne Kooiman.

Uitgangspunten:

  • Samen Sterk pakt op integere wijze vooroordelen, stigma en discriminatie aan van mensen met een psychische aandoening. Daarbij is de diagnose en de mate ervan (licht tot ernstig) onbelangrijk. We zijn daarbij eerlijk en reëel: niet iedereen herstelt of woont zelfstandig en een terugval is niet altijd te voorkomen.
  • De verschillende onderwerpen benaderen wij altijd op positieve wijze. Bijvoorbeeld: We strijden niet tegen stigma, we bevorderen openheid en bespreekbaarheid.
  • Samen Sterk zonder Stigma is de aanjager van een destigma-beweging.
  • We hebben de volgende kernwaarden:
  • Menselijk: het gaat om mensen, zie mij; -  Eerlijk: open, echte mensen en verhalen;  -  Rechtvaardig: iedereen verdient gelijke behandeling; -  Verbindend: gelijkwaardig contact werkt het meest destigmatiserend.
  • In onze ‘slogans’, de teksten op de koffiebekers e.d., doen we omdenkuitspraken: Loesje-achtige teksten met een knipoog. Voorbeeld: Pas op! Openheid leidt tot begrip.
  • Steekwoorden: mensen, positief, dialoog, gelijkwaardig, communicatie, omgeving, interactie.

Richtlijnen tekst en/of beeld:

  • Boodschap: je boodschap en/of onderwerp heeft altijd (in)direct te maken met (zelf)stigma en/of openheid en bespreekbaarheid rondom psychische aandoeningen.
  • Doel communicatie: openheid bevorderen rondom psychische aandoeningen. Dit kan door relevante informatie met betrekking tot stigma te verkondigen in welke vorm dan ook.
  • Doelgroep: schrijf voor ons publiek, mensen met en zonder een psychische aandoening, ggz-professionals, (medewerkers van) bedrijven en andere betrokkenen op het gebied van psychische aandoeningen en/of stigma.
  • Lengte: zeg zoveel als je kan met zo weinig mogelijk woorden.
  • Schrijfstijl: kort en krachtig. Dat betekent geen passieve zinsconstructies als ‘Er werd een activiteit georganiseerd door SSzS’, maar actieve: ‘SSzS organiseerde een activiteit.

Bedenk goed:

  • Privacy: alles wat je op internet plaatst, staat daar voor altijd. Denk zelf goed na over wat je wilt delen.
  • Schrijf je over een ander? Doe dat alleen met toestemming of geheel anoniem.
  • Wij gebruiken op onze site geen achternamen.
  • Kritiek: houd rekening met reacties, zowel positieve als negatieve. Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken. Ook hoeft niet iedereen het met jou eens te zijn en reageren mag. Zolang je integer en respectvol communiceert, is er doorgaans weinig aan de hand. Je hoeft zelf niet weer op elke reactie te reageren. Bedenk steeds hoe relevant het is.

Specifiek voor blogs schrijven:

  • Schrijf over je eigen ervaringen. Jouw blog onderscheidt zich door jouw unieke toon.
  • Baken je onderwerp af: één boodschap per keer en behoud je rode draad.
  • We plaatsen geen ellenlange blogs, maar laten het vooral afhangen van de leesbaarheid. Toch een richtlijn? Houd tussen de 300 en 500 woorden aan.
  • Vermijd tirades, wees liever informatief of vermakelijk en zoek de klik met de doelgroep.

Foto’s

  • Wij plaatsen artikelen altijd met een foto. Daarop staat bij voorkeur het contact tussen twee mensen centraal. Daarbij kijkt de ‘ambassadeur’ of degene over wie het artikel gaat altijd recht in de camera.
  • De foto’s zijn in een neutrale omgeving, licht, open en positief.
  • De beelden weerspiegelen dagelijkse situaties. De omgeving is neutraal maar herkenbaar en nooit dominant aanwezig.
  • Het liefst plaatsen we een foto die is aangeleverd door de auteur van een blog, maar we kunnen bij ontbreken van een foto zelf ook bijpassende stockfotografie plaatsen.
  • Kijk voor voorbeelden op onze website
pants-1255847_1280

Ik blog, jij blogt, wij bloggen… Wil jij jouw blog over bespreekbaarheid rondom psychische aandoeningen op onze website terug zien? Dan komen wij graag in contact met jou. Kijk in ons overzicht  met onze richtlijnen, voldoet jouw blog hieraan? Stuur dan jouw blog naar Sanne Kooiman.

Uitgangspunten:

  • Samen Sterk pakt op integere wijze vooroordelen, stigma en discriminatie aan van mensen met een psychische aandoening. Daarbij is de diagnose en de mate ervan (licht tot ernstig) onbelangrijk. We zijn daarbij eerlijk en reëel: niet iedereen herstelt of woont zelfstandig en een terugval is niet altijd te voorkomen.
  • De verschillende onderwerpen benaderen wij altijd op positieve wijze. Bijvoorbeeld: We strijden niet tegen stigma, we bevorderen openheid en bespreekbaarheid.
  • Samen Sterk zonder Stigma is de aanjager van een destigma-beweging.
  • We hebben de volgende kernwaarden:
  • Menselijk: het gaat om mensen, zie mij; –  Eerlijk: open, echte mensen en verhalen;  –  Rechtvaardig: iedereen verdient gelijke behandeling; –  Verbindend: gelijkwaardig contact werkt het meest destigmatiserend.
  • In onze ‘slogans’, de teksten op de koffiebekers e.d., doen we omdenkuitspraken: Loesje-achtige teksten met een knipoog. Voorbeeld: Pas op! Openheid leidt tot begrip.
  • Steekwoorden: mensen, positief, dialoog, gelijkwaardig, communicatie, omgeving, interactie.

Richtlijnen tekst en/of beeld:

  • Boodschap: je boodschap en/of onderwerp heeft altijd (in)direct te maken met (zelf)stigma en/of openheid en bespreekbaarheid rondom psychische aandoeningen.
  • Doel communicatie: openheid bevorderen rondom psychische aandoeningen. Dit kan door relevante informatie met betrekking tot stigma te verkondigen in welke vorm dan ook.
  • Doelgroep: schrijf voor ons publiek, mensen met en zonder een psychische aandoening, ggz-professionals, (medewerkers van) bedrijven en andere betrokkenen op het gebied van psychische aandoeningen en/of stigma.
  • Lengte: zeg zoveel als je kan met zo weinig mogelijk woorden.
  • Schrijfstijl: kort en krachtig. Dat betekent geen passieve zinsconstructies als ‘Er werd een activiteit georganiseerd door SSzS’, maar actieve: ‘SSzS organiseerde een activiteit.

Bedenk goed:

  • Privacy: alles wat je op internet plaatst, staat daar voor altijd. Denk zelf goed na over wat je wilt delen.
  • Schrijf je over een ander? Doe dat alleen met toestemming of geheel anoniem.
  • Wij gebruiken op onze site geen achternamen.
  • Kritiek: houd rekening met reacties, zowel positieve als negatieve. Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken. Ook hoeft niet iedereen het met jou eens te zijn en reageren mag. Zolang je integer en respectvol communiceert, is er doorgaans weinig aan de hand. Je hoeft zelf niet weer op elke reactie te reageren. Bedenk steeds hoe relevant het is.

Specifiek voor blogs schrijven:

  • Schrijf over je eigen ervaringen. Jouw blog onderscheidt zich door jouw unieke toon.
  • Baken je onderwerp af: één boodschap per keer en behoud je rode draad.
  • We plaatsen geen ellenlange blogs, maar laten het vooral afhangen van de leesbaarheid. Toch een richtlijn? Houd tussen de 300 en 500 woorden aan.
  • Vermijd tirades, wees liever informatief of vermakelijk en zoek de klik met de doelgroep.

Foto’s

  • Wij plaatsen artikelen altijd met een foto. Daarop staat bij voorkeur het contact tussen twee mensen centraal. Daarbij kijkt de ‘ambassadeur’ of degene over wie het artikel gaat altijd recht in de camera.
  • De foto’s zijn in een neutrale omgeving, licht, open en positief.
  • De beelden weerspiegelen dagelijkse situaties. De omgeving is neutraal maar herkenbaar en nooit dominant aanwezig.
  • Het liefst plaatsen we een foto die is aangeleverd door de auteur van een blog, maar we kunnen bij ontbreken van een foto zelf ook bijpassende stockfotografie plaatsen.
  • Kijk voor voorbeelden op onze website