X11-leerlingen kozen Samen Sterk zonder Stigma uit als opdrachtgever voor een belangrijke examenopdracht. Ze maakten social mediacampagnes met als boodschap “Iedereen is oké, hoe je je ook voelt”.

De opleiding X11 media en vormgeving stoomt vmbo/havo-scholieren klaar voor een vervolgstudie in de creatieve industrie. Een grote opdracht voor hun examen is het bedenken en maken van een mediacampagne. Nu zouden deze leerlingen van alles kunnen bedenken, maar het is natuurlijk leuker als zo’n opdracht echt is. Daarom vroeg X11 of Samen Sterk een wens wilde voorleggen die om een creatieve invulling vraagt.

Iedereen is oké

De examenkandidaten van de groep ‘Social talk’ kozen Samen Sterk als opdrachtgever. Ze gingen aan de slag met de opdracht: “Maak een social mediacampagne, waarin je positieve aandacht vraagt voor psychische diversiteit. De kern van de boodschap is: Iedereen is oké, hoe je je ook voelt. De doelgroep bestaat uit 10- tot 14-jarigen.”

Campagne via instagram

Social talk ontwikkelde twee instagramaccounts: “Het ene met foto’s van kinderen met dyslexie, autisme en ADHD, zodat je ziet dat er niets mis is met deze kinderen. Ze zijn bijzonder, maar net als anderen. De andere instagram bestaat uit illustraties met quotes. Die laten de positieve kanten van psychische problemen zien. Daardoor maken we het minder zwaar”, aldus een van de leerlingen.

Wat doet Samen Sterk zonder Stigma om stigma’s al op jonge leeftijd bespreekbaar te maken en zoveel mogelijk te voorkomen? Meer informatie over het project Jeugd en Onderwijs.