Voor veel cliënten is hun hulpverlener een belangrijk persoon in hun leven. Daarom is het als ggz-professional extra belangrijk om eventuele stigmatiserende attitudes tegen te gaan. Hoe doe je dat? Lees hieronder een voorproefje uit onze e-learning Destigmatiserend werken en oefen alvast met de opdracht 'In kaart brengen'.

Stigma heeft vergaande gevolgen. Zo heeft het onder andere een negatief effect op:

  • Het gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen.
  • Het zoeken van hulp.
  • Het herstelproces.
  • Het ondernemen van activiteiten.
  • Deelname aan de samenleving.

Wat kun jij doen?

Kleine dingen kunnen voor veel cliënten al een groot verschil maken. Denk aan luisteren, compassie tonen, hoopvol en begripvol zijn. Je bewust zijn van je eigen overtuigingen is onderdeel van je professionaliteit als hulpverlener, zodat je onbewust stigmatiseren tegen kunt gaan.

Cliënt: "Bij het eerste contact met een nieuwe hulpverlener begon ik gelijk over mijn diagnose. Hierop zei ze dat dit nu niet het belangrijkste was, maar dat ze liever hoorde wie ik was en waar ik mee zat. Dit was het begin van mijn herstel."

Als hulpverlener kun je stigmatisering tegengaan door stil te staan bij, onder andere, de volgende aandachtspunten:

  • Wees je bewust van de processen van (zelf)stigmatisering en de gevolgen hiervan op de cliënt.
  • Sta stil bij je eigen vooroordelen en (negatieve) aannames over psychische aandoeningen.
  • Wees je bewust van de processen van (zelf)stigmatisering en de gevolgen hiervan op de cliënt. Bijvoorbeeld door het volgen van deze e-learning.
  • Sta stil bij je eigen vooroordelen en (negatieve) aannames over psychische aandoeningen.
  • Focus op de identiteit van de cliënt, los van het hebben van een psychische aandoening.
  • Durf jezelf en je collega’s aan te spreken op stigmatiserende houdingen en gedragingen.
  • Probeer onbevooroordeeld te luisteren naar de ervaringen van de cliënt.
  • Wees zorgvuldig in je taalgebruik.

Aan de slag

In deze opdracht ga je oefenen met het in kaart brengen van de psychische aandoening en de bijbehorende gedragskenmerken van de cliënt. Maar dit is niet het hele plaatje. Wie is de cliënt nog meer? Het gaat om het totale beeld. Print de pdf en ga aan de slag!

e-learning destigmatiserend werken

De bovenstaande informatie en opdracht komen uit de E-learningmodule Destigmatiserend werken. Leer in twee uur wat de impact van (zelf)stigma is en hoe jij nog beter destigmatiserend kunt werken.

Voor veel cliënten is hun hulpverlener een belangrijk persoon in hun leven. Daarom is het als ggz-professional extra belangrijk om eventuele stigmatiserende attitudes tegen te gaan. Hoe doe je dat? Lees hieronder een voorproefje uit onze e-learning Destigmatiserend werken en oefen alvast met de opdracht ‘In kaart brengen’.

Stigma heeft vergaande gevolgen. Zo heeft het onder andere een negatief effect op:

  • Het gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen.
  • Het zoeken van hulp.
  • Het herstelproces.
  • Het ondernemen van activiteiten.
  • Deelname aan de samenleving.

Wat kun jij doen?

Kleine dingen kunnen voor veel cliënten al een groot verschil maken. Denk aan luisteren, compassie tonen, hoopvol en begripvol zijn. Je bewust zijn van je eigen overtuigingen is onderdeel van je professionaliteit als hulpverlener, zodat je onbewust stigmatiseren tegen kunt gaan.

Cliënt: “Bij het eerste contact met een nieuwe hulpverlener begon ik gelijk over mijn diagnose. Hierop zei ze dat dit nu niet het belangrijkste was, maar dat ze liever hoorde wie ik was en waar ik mee zat. Dit was het begin van mijn herstel.”

Als hulpverlener kun je stigmatisering tegengaan door stil te staan bij, onder andere, de volgende aandachtspunten:

  • Wees je bewust van de processen van (zelf)stigmatisering en de gevolgen hiervan op de cliënt.
  • Sta stil bij je eigen vooroordelen en (negatieve) aannames over psychische aandoeningen.
  • Wees je bewust van de processen van (zelf)stigmatisering en de gevolgen hiervan op de cliënt. Bijvoorbeeld door het volgen van deze e-learning.
  • Sta stil bij je eigen vooroordelen en (negatieve) aannames over psychische aandoeningen.
  • Focus op de identiteit van de cliënt, los van het hebben van een psychische aandoening.
  • Durf jezelf en je collega’s aan te spreken op stigmatiserende houdingen en gedragingen.
  • Probeer onbevooroordeeld te luisteren naar de ervaringen van de cliënt.
  • Wees zorgvuldig in je taalgebruik.

Aan de slag

In deze opdracht ga je oefenen met het in kaart brengen van de psychische aandoening en de bijbehorende gedragskenmerken van de cliënt. Maar dit is niet het hele plaatje. Wie is de cliënt nog meer? Het gaat om het totale beeld. Print de pdf en ga aan de slag!

e-learning destigmatiserend werken

De bovenstaande informatie en opdracht komen uit de E-learningmodule Destigmatiserend werken. Leer in twee uur wat de impact van (zelf)stigma is en hoe jij nog beter destigmatiserend kunt werken.