Een meer herstelondersteunende ggz zonder stigma begint bij betere communicatie. Patiëntgericht communiceren is een wijze van communiceren die gericht is op herstel, eigen regie en empowerment. Wil je graag wat bijleren en kun je daar wel wat inspiratie bij gebruiken, lees dan het leerboek ‘Patiëntgericht communiceren in de ggz’ van Remke van Staveren.

waarom patiëntgericht?

De methode heet patiëntgericht, en niet bijvoorbeeld cliëntgericht of mensgericht, omdat ‘patient-centered communication’ een beproefd communicatiemodel in de zorg is. Het wordt al decennia onderzocht, onderwezen en toegepast, vooral in Engelssprekende landen, en heeft zijn waarde ruimschoots bewezen.

De taal van herstel

In de tweede druk van Patiëntgericht communiceren in de ggz zijn veel eigentijdse, herstelondersteunende concepten geïntegreerd. Patiëntgericht communiceren was altijd al gericht op het versterken van wat er goed gaat, en waar de patiënt of cliënt goed in is. Eigen regie en empowerment lopen als een rode draad door het boek. Hoofdstukken als Samen een behandelplan maken, In gesprek met naasten en Samen beslissen over medicatie zijn daar een mooi voorbeeld van. Twee nieuwe hoofdstukken Autisme en Herstelondersteunende taal zijn samen met ervaringsdeskundigen geschreven.

ervaringen van andere ggz-professionals

  • Eerst twijfels “Ik had eerst mijn twijfels. Beter leren communiceren? Kom nou! Dat kunnen we toch al? Maar ik moet toegeven dat ik na het lezen van het boek, en nu ik wat dingen in de praktijk uitprobeer, om ben. Het werkt echt. Simpel voorbeeld: ik gebruikte vaak het woordje ‘maar’. Nu heb ik dat vervangen met ‘en’, hoe simpel kan het zijn?
  • Zó wil ik behandeld worden als patiënt “Zó wil ik behandeld worden als patiënt: erkenning krijgen, gehoord worden, persoonlijke interesse voelen, gelijkwaardigheid bemerken, hoop gevend en leidend tot empowerment. Lees dit boek, zou ik zeggen. Laat je raken en toon dat ook als teken van empathie!”
  • Zeer informatief en handzaam “Een praktijkgericht en heel veelzijdig boek zonder nodeloze theoretische zwaarmoedigheid. Daarom ook goed toegankelijk en direct toepasbaar. Niet alleen voor de dagelijkse praktijk maar ook (een handig naslagwerk) bij lastige situaties. Een absolute aanrader, ook voor de al meer ervaren zorgverlener.”
  • Must have “Dit boek is een echte “must have” voor hulpverleners die werkzaam zijn in de psychiatrie. Het leest prettig door de voorbeelden en de handige indeling.”
  • Waardevolle bijdrage tot goed herstel “Goed dat dit boek geschreven is. Ik ben er, ooit zelf patiënt, erg enthousiast over. Ik weet zeker dat een behandeling door patiëntgerichte communicatie meer succesvol kan verlopen. Helaas weet ik ook uit ervaring wat miscommunicatie of liever gezegd geen (!) communicatie met een patiënt kan doen. Patiëntgerichte communicatie is naar mijn idee meer dan gesprekstechniek en/of op een professionele toon vragen stellen…. Door van mens tot mens te praten kom je pas echt verder.”

Patiëntgericht communiceren in de ggz door Remke van Staveren is verschenen bij Boom Psychiatrie & de Tijdstroom.

gratis app medcom

Geen tijd om het boek te lezen? Deze gratis app is een goed alternatief: MedCom is een unieke zorg-communicatie app waarmee je je in minder dan 15 seconden voorbereidt op een gesprek met patiënt of cliënt. De gespreksvaardigheden zijn patiëntgericht: naast respectvol en effectief, zoveel mogelijk wetenschappelijk verantwoord. Handig voor in de spreekkamer, op de afdeling of bij de klant thuis. De MedCom app is beschikbaar in de Google Play store (Android) en in de App Store (iOs).