Het is vanaf Utrecht drie uur reizen, maar dan ben je ook op een bijzondere school: De Lindenborg in Leek (Groningen).

In 2017 begon Renée Dinjens, docent lichamelijke opvoeding en brugklasmentor, met Binnenstebuiten. Ze wilde haar mentorklas beter leren kennen en onderling meer verbondenheid en begrip. Over ‘je binnenkant’ zou gewoon gesproken moeten kunnen worden in de klas.

De ervaringen in haar klas waren zo positief dat ze haar collega’s aanstak met haar enthousiasme.

De ervaringen in haar klas waren zo positief dat ze haar collega-mentoren en de ondersteuningscoördinatoren aanstak met haar enthousiasme. Ook zij zagen toenemende problematiek onder leerlingen en weinig openheid. Samen Sterk ondersteunt de school sindsdien bij het werken aan een veilig klimaat op school en in de klas.

Na de zomer worden er weer belangrijke stappen gezet op weg naar een schoolbrede aanpak. De brugklasmentoren volgen een training, bovenbouwleerlingen worden peer-educators voor de brugklas en in de onderbouw wordt gewerkt met lesmateriaal van Samen Sterk.

ook aan de slag?

  • Samen met het onderwijs ontwikkelt Samen Sterk zonder Stigma toegankelijke werkvormen om het thema stigma en jeugd te verwerken in het curriculum. Welke tools en instrumenten kun je op school al inzetten?
  • Hokjesdenken is een les van een uur, voor leerlingen uit groep 7 en 8 en de eerste en tweede klas van het voortgezet onderwijs. Het doel is dat leerlingen zich ervan bewust worden dat we allemaal anders zijn en toch veel gemeen hebben.
  • Tijdens de lessenserie Binnenstebuiten leren leerlingen wat stigmatisering en psychische diversiteit inhoudt. Ze proberen hun eigen binnenkant te begrijpen en zichtbaar te maken. Hoe ze dat doen mogen ze zelf beslissen.

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen het project Jeugd & Onderwijs? Meld je aan voor de update.

Ik meld me aan voor de 'update' van het project 'jeugd en onderwijs'