Groep 8 van basisschool de Hommel in Venray deed mee aan de pilot van 'Begrijp je binnenkant', een kennismodule voor groep 7 en 8 over psychische diversiteit. De module is ontwikkeld in samenwerking met het UMC Utrecht. Wat vond hun leerkracht ervan? Arie van der Giessen vertelt.

"De module had als doel om inzicht te krijgen in jezelf, in je eigen handelen en denken, en in dat van anderen. Zodat je meer begrip krijgt voor jezelf en voor elkaar."

"Elke week bespraken de leerlingen in een vast groepje een ‘extra klasgenoot’: een fictief personage dat op papier beschreven was. Deze duidelijke beschrijving stond op dik papier met kleuren die aspecten van de eigenschappen aangaven, zoals biologisch, psychologisch en omgeving. Zo waren er zes fictieve klasgenoten, elk met hun eigen eigenaardigheden, eigenschappen en thuissituatie."

Doordat de presentator hierin over zijn eigen persoonlijke ervaringen sprak, werd er een open sfeer gecreëerd.

"We begonnen telkens met een inleiding. Doordat de presentator hierin over zijn eigen persoonlijke ervaringen sprak, werd er een open sfeer gecreëerd. De leerlingen durfden over hun persoonlijke ervaringen en gevoelens te spreken en leerden elkaar zo beter kennen. Door de fictieve klasgenoten leerden ze eigenschappen bij zichzelf en bij anderen ontdekken. Er ontstond begrip over situaties en een goede sfeer en vertrouwdheid in de groep. En door kennis op te doen van de verschillende aspecten van de totale mens, leerden de leerlingen “breder” te kijken naar elkaar en naar zichzelf."

"We zijn zes weken lang elke week ruim een uur bezig geweest . De werkvormen leken de eerste weken wel op elkaar, maar al met al vind ik het een aanrader om dit proces aan te gaan met je groep."

"Omdat we deelnamen aan een pilot, hebben we het een en ander uitgeprobeerd en geleerd. Het was belangrijk om dat via veel interactie te doen, om zoveel mogelijk feedback te krijgen, en dat is goed gelukt, vinden de leerlingen en ik.”

interesse in de kennismodule?

De ervaringen van de pilot in Venray worden verwerkt in een nieuwe versie van de kennismodule. Bij de doorontwikkeling zijn opnieuw het UMC Utrecht en nu ook het Dolhuys betrokken. Interesse in de kennismodule? Mail Eline Kolijn voor meer informatie: e.kolijn@samensterkzonderstigma.nl

Groep 8 van basisschool de Hommel in Venray deed mee aan de pilot van ‘Begrijp je binnenkant’, een kennismodule voor groep 7 en 8 over psychische diversiteit. De module is ontwikkeld in samenwerking met het UMC Utrecht. Wat vond hun leerkracht ervan? Arie van der Giessen vertelt.

“De module had als doel om inzicht te krijgen in jezelf, in je eigen handelen en denken, en in dat van anderen. Zodat je meer begrip krijgt voor jezelf en voor elkaar.”

“Elke week bespraken de leerlingen in een vast groepje een ‘extra klasgenoot’: een fictief personage dat op papier beschreven was. Deze duidelijke beschrijving stond op dik papier met kleuren die aspecten van de eigenschappen aangaven, zoals biologisch, psychologisch en omgeving. Zo waren er zes fictieve klasgenoten, elk met hun eigen eigenaardigheden, eigenschappen en thuissituatie.”

Doordat de presentator hierin over zijn eigen persoonlijke ervaringen sprak, werd er een open sfeer gecreëerd.

“We begonnen telkens met een inleiding. Doordat de presentator hierin over zijn eigen persoonlijke ervaringen sprak, werd er een open sfeer gecreëerd. De leerlingen durfden over hun persoonlijke ervaringen en gevoelens te spreken en leerden elkaar zo beter kennen. Door de fictieve klasgenoten leerden ze eigenschappen bij zichzelf en bij anderen ontdekken. Er ontstond begrip over situaties en een goede sfeer en vertrouwdheid in de groep. En door kennis op te doen van de verschillende aspecten van de totale mens, leerden de leerlingen “breder” te kijken naar elkaar en naar zichzelf.”

“We zijn zes weken lang elke week ruim een uur bezig geweest . De werkvormen leken de eerste weken wel op elkaar, maar al met al vind ik het een aanrader om dit proces aan te gaan met je groep.”

“Omdat we deelnamen aan een pilot, hebben we het een en ander uitgeprobeerd en geleerd. Het was belangrijk om dat via veel interactie te doen, om zoveel mogelijk feedback te krijgen, en dat is goed gelukt, vinden de leerlingen en ik.”

interesse in de kennismodule?

De ervaringen van de pilot in Venray worden verwerkt in een nieuwe versie van de kennismodule. Bij de doorontwikkeling zijn opnieuw het UMC Utrecht en nu ook het Dolhuys betrokken. Interesse in de kennismodule? Mail Eline Kolijn voor meer informatie: e.kolijn@samensterkzonderstigma.nl