Elke school wil dat alle leerlingen worden gezien. In wie zij zijn, waar hun kracht ligt en welk verhaal zij met zich meedragen. Ieder mens, ieder kind, heeft een verhaal. Een achtergrond die bepalend is voor hoe je in het leven staat. Voordat schoolprestaties aan bod komen, zou het moeten gaan over dat verhaal en elkaar leren kennen. Werkelijk te weten komen wie iemand is. Toch is dat niet altijd hoe het in de praktijk gaat. Juist bij kinderen met een psychische kwetsbaarheid is deze aanpak belangrijk. Om te voorkomen dat jonge kinderen zich buitengesloten voelen, te maken krijgen met stigmatisering en psychische problemen verergeren.

Uit een inventarisatie van Samen Sterk zonder Stigma blijkt dat binnen het thema stigma en jeugd op scholen verschillende kleine projecten plaatsvinden, maar deze zijn kleinschalig en vooral gericht op de oudere doelgroep. Samen Sterk zonder Stigma is daarom een project gestart voor leerlingen van 10 tot en met 14 jaar, met als doel al op jonge leeftijd stigma’s bespreekbaar te maken en zoveel mogelijk te voorkomen. Dat kan zorgen voor juiste en tijdige hulp, sneller herstel en wellicht zelfs dat minder kinderen te maken krijgen met psychische klachten.