In hoeverre hebben kinderen van 10-14 jaar al te maken met stigma? Hoe gaan leerkrachten om met psychisch kwetsbare leerlingen en wat vinden de ouders ervan? Samen Sterk zonder Stigma onderzocht het.

achtergrond onderzoek

Stigmatisering ontstaat al op jonge leeftijd. Dit blijkt uit buitenlands wetenschappelijk onderzoek. In Nederland onderzocht Samen Sterk zonder Stigma in 2017 in hoeverre jeugdigen in de leeftijd tussen 10 en 14 jaar met stigma te maken hebben. Kunnen en willen kinderen en jongeren op school voor hun gevoelens en emoties uitkomen?

Met het onderzoek is ook bekeken hoe men in het onderwijs met psychisch kwetsbare kinderen en jongeren omgaat. En wat zij en hun ouders daarvan vinden. Er zijn ruim dertig vragen voorgelegd aan in totaal 1082 kinderen en jongeren (10-14 jaar). Ook hun ouders (1082) en 1062 leraren of betrokkenen bij het onderwijs zijn ondervraagd.

zes belangrijkste conclusies

Dit zijn de zes belangrijkste conclusies uit het onderzoek:

onderzoek1. 314 jeugdigen geven aan dat ze in de klas graag meer ruimte willen om te praten over gevoelens en emoties.
2. De meeste jeugdigen weten wel ongeveer wat psychische kwetsbaarheid is. De associatie is vaak negatief gekleurd.
3. Ouders, leerlingen én onderwijzers praten liever niet over moeilijke dingen. Maar doen we dat wel, dan gaat de juf of meester daar vaak prima mee om!
4. Een ruime meerderheid van de ouders (61%) vindt dat kinderen en jongeren snel een label krijgen.
5. De helft van de leraren geeft aan dat leerlingen wel eens worden buitengesloten omdat ze psychisch kwetsbaar zijn. Verder zijn veel leraren zelf ervaringsdeskundig op het gebied van psychische kwetsbaarheid (40%). Verreweg de meeste leraren delen dit niet met de leerlingen.
6. Directeuren en leerlingbegeleiders (zoals intern begeleiders, zorgcoördinatoren en orthopedagogen) hechten veel waarde aan openheid rond psychische aandoeningen.

meer resultaten

Lees de onderzoeksresultaten in deze factsheets (pdf).