Waar komen emoties vandaan? Waarom zijn mensen zo verschillend? Is boos zijn slecht? Waarom vind ik het zo moeilijk om op te letten in de klas? In de module 'Begrijp je binnenkant' gaat groep 8 met deze en nog veel meer vragen aan de slag.

Experts van de afdeling Psychiatrie van het UMC Utrecht ontsloten wetenschappelijke kennis over psychische diversiteit en mentale gezondheid. De informatie is ‘vertaald’ naar toegankelijke lessen voor kinderen. Doel is om leerlingen inzicht te geven in zichzelf, het eigen handelen en denken én in dat van anderen, zodat er ook meer begrip ontstaat voor elkaar.

VIJF interactieve lessen

De lessenserie bestaat uit vijf interactieve lessen van 1-1,5 uur en is bestemd voor leerlingen uit groep 8. Docenten kunnen met behulp van de lesbrief zelfstandig aan de slag. Leerlingen krijgen op een leuke, interactieve manier meer informatie over onder andere hun hersenen, zintuigen, over denken en voelen, de vier basisemoties, over wat gedrag precies is, over mentale gezondheid en het bio-psychosociaal model. Daarmee krijgen ze een vijftal belangrijke boodschappen mee zoals ‘iedereen is uniek en gelijkwaardig’ en ‘alle gedachten en gevoelens mogen er zijn.’

Tijdens de les maken de leerlingen kennis met ‘fictieve klasgenoten’. Leerlingen herkennen (onderdelen van) de klasgenoten bij zichzelf. Zonder dat het meteen te spannend wordt kunnen ze daardoor de opgedane kennis makkelijker op zichzelf toepassen.

goede sfeer in de groep

Groep 8 van basisschool de Hommel in Venray werkte mee met de pilot van de lessenserie ‘Begrijp je binnenkant’. Leerkracht Arie van der Giessen: “De leerlingen durfden over hun persoonlijke ervaringen en gevoelens te spreken en leerden elkaar beter kennen. Er ontstond begrip over situaties en een goede sfeer en vertrouwdheid in de groep. Door kennis op te doen van de verschillende aspecten van de totale mens, leerden de leerlingen ‘breder’ te kijken naar elkaar en naar zichzelf.”

Vraag de module aan

Begrijp je Binnenkant bestaat uit een handleiding (inclusief links naar de digibordmodules), een werkboekje en zes kaarten met beschrijvingen van de 'fictieve' klasgenoten. Vraag hieronder een voorproefje van 'Begrijp je binnenkant' aan.

[gravityform id="102" title="false" description="false"]

Waar komen emoties vandaan? Waarom zijn mensen zo verschillend? Is boos zijn slecht? Waarom vind ik het zo moeilijk om op te letten in de klas? In de module ‘Begrijp je binnenkant’ gaat groep 8 met deze en nog veel meer vragen aan de slag.

Experts van de afdeling Psychiatrie van het UMC Utrecht ontsloten wetenschappelijke kennis over psychische diversiteit en mentale gezondheid. De informatie is ‘vertaald’ naar toegankelijke lessen voor kinderen. Doel is om leerlingen inzicht te geven in zichzelf, het eigen handelen en denken én in dat van anderen, zodat er ook meer begrip ontstaat voor elkaar.

VIJF interactieve lessen

De lessenserie bestaat uit vijf interactieve lessen van 1-1,5 uur en is bestemd voor leerlingen uit groep 8. Docenten kunnen met behulp van de lesbrief zelfstandig aan de slag. Leerlingen krijgen op een leuke, interactieve manier meer informatie over onder andere hun hersenen, zintuigen, over denken en voelen, de vier basisemoties, over wat gedrag precies is, over mentale gezondheid en het bio-psychosociaal model. Daarmee krijgen ze een vijftal belangrijke boodschappen mee zoals ‘iedereen is uniek en gelijkwaardig’ en ‘alle gedachten en gevoelens mogen er zijn.’

Tijdens de les maken de leerlingen kennis met ‘fictieve klasgenoten’. Leerlingen herkennen (onderdelen van) de klasgenoten bij zichzelf. Zonder dat het meteen te spannend wordt kunnen ze daardoor de opgedane kennis makkelijker op zichzelf toepassen.

goede sfeer in de groep

Groep 8 van basisschool de Hommel in Venray werkte mee met de pilot van de lessenserie ‘Begrijp je binnenkant’. Leerkracht Arie van der Giessen: “De leerlingen durfden over hun persoonlijke ervaringen en gevoelens te spreken en leerden elkaar beter kennen. Er ontstond begrip over situaties en een goede sfeer en vertrouwdheid in de groep. Door kennis op te doen van de verschillende aspecten van de totale mens, leerden de leerlingen ‘breder’ te kijken naar elkaar en naar zichzelf.”

Vraag de module aan

Begrijp je Binnenkant bestaat uit een handleiding (inclusief links naar de digibordmodules), een werkboekje en zes kaarten met beschrijvingen van de ‘fictieve’ klasgenoten. Vraag hieronder een voorproefje van ‘Begrijp je binnenkant’ aan.