Samen Sterk zonder Stigma zet zich in voor een samenleving waarin psychische diversiteit geaccepteerd is. Schaamte en vooroordelen rond psychische aandoeningen willen we wegnemen. Dat doen we onder andere met de ontwikkeling van een scholenprogramma voor leerlingen van 10-14 jaar. Onderdeel van dit programma is 'Binnenstebuiten'.

Tijdens Binnenstebuiten leren leerlingen wat stigmatisering en psychische diversiteit inhoudt. Ze proberen hun eigen binnenkant te begrijpen en zichtbaar te maken. Hoe ze dat doen mogen ze zelf beslissen. Ze kiezen een vorm die past bij hun eigen taal en talenten: gedichten, raps, filmpjes, tekeningen, zingen... alles is goed. Als ze willen, delen ze het resultaat met de klas.

doel binnenstebuiten

De lessenserie Binnenstebuiten is ontwikkeld door Bar Linders en Samen Sterk. Het doel is dat leerlingen meer begrip voor elkaar krijgen door meer te weten over elkaars binnenkanten. Daarnaast vinden we het belangrijk dat leerlingen zich veilig voelen, het hardop zeggen als ze een dag niet lekker in hun vel zitten en een klasgenoot, mentor of hun docent om hulp durven vragen. Of dat ze zich er niet voor schamen dat ze therapie volgen.

positieve reactiesBinnenstebuiten

Samen Sterk ontwikkelt instrumenten altijd in samenwerking met de doelgroep. Want door co-creatie sluiten we aan bij hun behoefte en kunnen scholen een lesprogramma meteen implementeren. Daarom deden we op verschillende scholen pilots met Binnenstebuiten. De reacties van scholieren waren heel positief. Bijvoorbeeld: "Ik ben niet zo raar als ik dacht" en "Ik heb dingen geleerd over mezelf die ik nog niet wist." Een leerling zei: "Iedereen is anders, maar iedereen hoort erbij."

meer weten?

Ben je nieuwsgierig geworden naar deze lessenserie? Vul dan het onderstaande formulier in en je ontvangt direct een mailtje met links naar de e-learnings die je ter voorbereiding op de lessenserie kunt volgen én de digitale versie van het werkboek Binnenstebuiten. We vragen je gegevens omdat we graag later bij je willen informeren wat je van de lessenserie vond.

[gravityform id="103" title="false" description="false"]

Samen Sterk zonder Stigma zet zich in voor een samenleving waarin psychische diversiteit geaccepteerd is. Schaamte en vooroordelen rond psychische aandoeningen willen we wegnemen. Dat doen we onder andere met de ontwikkeling van een scholenprogramma voor leerlingen van 10-14 jaar. Onderdeel van dit programma is ‘Binnenstebuiten’.

Tijdens Binnenstebuiten leren leerlingen wat stigmatisering en psychische diversiteit inhoudt. Ze proberen hun eigen binnenkant te begrijpen en zichtbaar te maken. Hoe ze dat doen mogen ze zelf beslissen. Ze kiezen een vorm die past bij hun eigen taal en talenten: gedichten, raps, filmpjes, tekeningen, zingen… alles is goed. Als ze willen, delen ze het resultaat met de klas.

doel binnenstebuiten

De lessenserie Binnenstebuiten is ontwikkeld door Bar Linders en Samen Sterk. Het doel is dat leerlingen meer begrip voor elkaar krijgen door meer te weten over elkaars binnenkanten. Daarnaast vinden we het belangrijk dat leerlingen zich veilig voelen, het hardop zeggen als ze een dag niet lekker in hun vel zitten en een klasgenoot, mentor of hun docent om hulp durven vragen. Of dat ze zich er niet voor schamen dat ze therapie volgen.

positieve reactiesBinnenstebuiten

Samen Sterk ontwikkelt instrumenten altijd in samenwerking met de doelgroep. Want door co-creatie sluiten we aan bij hun behoefte en kunnen scholen een lesprogramma meteen implementeren. Daarom deden we op verschillende scholen pilots met Binnenstebuiten. De reacties van scholieren waren heel positief. Bijvoorbeeld: “Ik ben niet zo raar als ik dacht” en “Ik heb dingen geleerd over mezelf die ik nog niet wist.” Een leerling zei: “Iedereen is anders, maar iedereen hoort erbij.”

meer weten?

Ben je nieuwsgierig geworden naar deze lessenserie? Vul dan het onderstaande formulier in en je ontvangt direct een mailtje met links naar de e-learnings die je ter voorbereiding op de lessenserie kunt volgen én de digitale versie van het werkboek Binnenstebuiten. We vragen je gegevens omdat we graag later bij je willen informeren wat je van de lessenserie vond.