Steeds meer leerkrachten willen investeren in een veilige sfeer in de klas. Een klas waarin het bijvoorbeeld normaal is dat leerlingen over hun ‘binnenkant’ praten, inlevingsvermogen ontwikkelen en zich veilig voelen bij de leraar. Op de langere termijn draagt dit bij aan een samenleving waarin mensen minder vooroordelen en meer begrip hebben voor elkaar, ook als ze erg van elkaar verschillen. Maar hoe doe je dat? Hoe maak je als leraar moeilijke onderwerpen op een veilige manier bespreekbaar in je klas? Je leert het in deze e-learning.

Een klaslokaal vol met leerlingen. Leerlingen met een verhaal, hun eigen behoeftes, talenten, uitdagingen, eigen gedrag. Gedrag dat je soms begrijpt, en soms ook niet. Hoe zorg je in de klas voor een veilig klimaat, een klimaat waarin leerlingen open durven te zijn, waarin ze zich begrepen voelen, elkaar echt beter leren kennen? Jij, als leerkracht, hebt hierin een sleutelrol. In deze e-learning leer je hoe je elke leerling ruimte en veiligheid biedt, hoe je hierin je eigen verhaal of ervaring deelt en los komt van vooroordelen.

onderwerpen

Dit komt bijvoorbeeld in de e-learning aan bod:

  • Eventuele vooroordelen en opvattingen over leerlingen.
  • Het belang van een pedagogisch klimaat.
  • Hoe je een veilige sfeer creëert.
  • Stadia van groepsontwikkeling.
  • Positieve feedback geven.

praktisch

Deze e-learning is kosteloos toegankelijk. Je doorloopt de e-learning in ongeveer een uur. Sommige onderdelen zijn misschien bekend terrein, andere onderdelen zullen nieuw voor je zijn. Je navigeert gemakkelijk door de onderwerpen heen en kiest welke jij het meest interessant vindt. Volg de e-learning ter voorbereiding op het lesprogramma 'Binnenstebuiten' of gewoon om meer te leren over hoe je van jouw klas een nog veiligere plek maakt, waarin al je leerlingen zichzelf kunnen zijn.

Ga naar de e-learning

Steeds meer leerkrachten willen investeren in een veilige sfeer in de klas. Een klas waarin het bijvoorbeeld normaal is dat leerlingen over hun ‘binnenkant’ praten, inlevingsvermogen ontwikkelen en zich veilig voelen bij de leraar. Op de langere termijn draagt dit bij aan een samenleving waarin mensen minder vooroordelen en meer begrip hebben voor elkaar, ook als ze erg van elkaar verschillen. Maar hoe doe je dat? Hoe maak je als leraar moeilijke onderwerpen op een veilige manier bespreekbaar in je klas? Je leert het in deze e-learning.

Een klaslokaal vol met leerlingen. Leerlingen met een verhaal, hun eigen behoeftes, talenten, uitdagingen, eigen gedrag. Gedrag dat je soms begrijpt, en soms ook niet. Hoe zorg je in de klas voor een veilig klimaat, een klimaat waarin leerlingen open durven te zijn, waarin ze zich begrepen voelen, elkaar echt beter leren kennen? Jij, als leerkracht, hebt hierin een sleutelrol. In deze e-learning leer je hoe je elke leerling ruimte en veiligheid biedt, hoe je hierin je eigen verhaal of ervaring deelt en los komt van vooroordelen.

onderwerpen

Dit komt bijvoorbeeld in de e-learning aan bod:

  • Eventuele vooroordelen en opvattingen over leerlingen.
  • Het belang van een pedagogisch klimaat.
  • Hoe je een veilige sfeer creëert.
  • Stadia van groepsontwikkeling.
  • Positieve feedback geven.

praktisch

Deze e-learning is kosteloos toegankelijk. Je doorloopt de e-learning in ongeveer een uur. Sommige onderdelen zijn misschien bekend terrein, andere onderdelen zullen nieuw voor je zijn. Je navigeert gemakkelijk door de onderwerpen heen en kiest welke jij het meest interessant vindt. Volg de e-learning ter voorbereiding op het lesprogramma ‘Binnenstebuiten’ of gewoon om meer te leren over hoe je van jouw klas een nog veiligere plek maakt, waarin al je leerlingen zichzelf kunnen zijn.

Ga naar de e-learning