Hokjesdenken is een les van een uur. Het doel is dat leerlingen zich ervan bewust worden dat we allemaal anders zijn en toch veel gemeen hebben.

Anderen indelen in hokjes is heel menselijk. Samen met de leerlingen gaat de leerkracht de de klas indelen in hokjes. Wat blijkt? Het is eigenlijk best wel raar om iemand op basis van één kenmerk in een hokje te plaatsen. Je gaat leerlingen dan ook vragen of ze uit hun hokje durven te stappen en te kiezen voor  andere passende hokjes, met elkaar op zoek naar overeenkomsten dus!

Door middel van persoonlijke stellingen kunnen leerlingen laten zien wie zij zijn en komen ze er achter hoeveel ze eigenlijk gemeen hebben. En de verschillen die er wél zijn? Die leren ze te ontdekken en te waarderen. Tijdens de activiteit is het van belang dat er veel aandacht is voor het sociale en emotionele welbevinden van de leerlingen.

meisje met roze hoedjeOok ouders en leerkrachten kunnen meedoen aan Hokjesdenken, zoals op deze ouderavond gebeurde.

Doe mee

Meer weten of meedoen? Neem contact op met projectmanager JaapJan Boer.

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, vul dan hieronder je mailadres in en we sturen je af en toe een update over het project Jeugd en Onderwijs.

Ik meld me aan voor de 'update' van het project 'jeugd en onderwijs'