Hoe kunnen jongeren elkaar helpen om zich goed te voelen op school? Het peer2peer-programma Kopkracht leidt jongeren op zodat ze workshops over mentale gezondheid kunnen geven aan hun jongere peers. Lees hoe zo’n training eruit ziet.

Waar denken jullie aan bij het woord Kopkracht? “De kracht die in je hoofd zit gebruiken”, “Hoe sterk je mentaal bent”, “Hoe je nadenkt over dingen”. Geen gebrek aan associaties bij de veertien leerlingen uit klas 4 en 5 op de Lindenborg in Leek. Ze volgen de peer2peer-training Kopkracht. Waarom? “Het is belangrijk dat kinderen zich goed voelen op school”.

Jonge trainers van de Nationale Jeugdraad (NJR) leren de leerlingen hoe ze een workshop over mentale gezondheid kunnen geven aan brugklassers op hun eigen school. Op de Lindenborg is de Kopkracht-training onderdeel van een brede aanpak om openheid en onderling begrip op school te bevorderen.

rolmodel in openheid en begrip

De training begint met een kennismaking. Waarom is dat belangrijk om te doen als je straks voor een brugklas staat? Een van de peers verwoordt het mooi: “Om de kloof te dichten. Stel, je zit daar als twaalfjarige en je bent zenuwachtig, dan staat er ineens iemand voor de klas.. Dan wil je weten wie dat is.”

Het laat goed zien welke rol deze jongeren krijgen op school: die van rolmodel, een voorbeeld zijn in openheid en begrip. Daar hoort ook bij dat je soms iets over jezelf deelt. Dat kan gaan over psychische klachten, maar het kan ook heel klein en herkenbaar zijn. Een van de peers deelt dat ze vaak veel stress heeft in haar hoofd en daar chagrijnig van wordt. “Als het te veel chaos is bij mij in de toetsweek dan ga ik het er met medeleerlingen over hebben en dan komt het veel meer op een rijtje, dan is het weer georganiseerd in mijn hoofd.”

met elkaar in gesprek

Na een leuk animatiefilmpje is het tijd om met elkaar in gesprek te gaan. De leerlingen reageren via Kahoot op stellingen over hun mentale gezondheid. Na elke stelling vragen de trainers steevast: wil iemand hier iets meer over vertellen? “Dat is fijn, want je denkt erover na, hebt het erover maar kan het ook voor jezelf houden omdat het anoniem is.”

En dan blijkt dat openheid helpt: “Soms geef je een antwoord en denk je dat je de enige bent en dan zie je dat anderen ook dat antwoord geven…” Over social media bijvoorbeeld, en maar vier tot zes uur slapen per nacht. Of over je anders voelen. De leerlingen zijn het er snel over eens: anders of uniek zijn is juist goed! Ze maken zich allemaal wel eens zorgen over dingen, de een wat vaker (bijna elke dag) dan de ander (een paar keer per maand). Als ze niet lekker in hun vel zitten praten ze daar vooral over met vrienden, maar soms is het ook fijn om bij iemand anders terecht te kunnen: “Ik praat liever met iemand die er niet helemaal bij betrokken is, bijvoorbeeld op school of een maatschappelijk werker, want die hebben geen mening. Familie of vrienden kennen jou en die kunnen snel een mening vormen, dat vind ik niet chill.”

10 kopkracht-tips

Het volgende onderdeel van de training bestaat uit de tien Kopkracht-tips. Kom in beweging, Wees er voor elkaar, Open up… De leerlingen gaan in gesprek over hoe ze de tips kunnen toepassen. Op school, thuis, in hun vrije tijd, met vrienden. “Ouders moeten je op een sport laten die je zelf wilt, dan vind je het ook leuk om te doen.” Ideeën genoeg! Als afsluiting spelen de leerlingen een sterke puntenspel en oefenen een deel van de workshop voor de groep. Vijftien enthousiaste, gecertificeerde peer-educators gaan na een warme, intensieve middag vol inspiratie naar huis. Na de zomer voor het echt!

Kopkracht is een peer2peer-programma van de Nationale Jeugdraad (NJR), in samenwerking met Samen Sterk zonder Stigma en Presikhaaf University. Met de NJR verkennen we de mogelijkheden om peers op middelbare scholen nog meer training en coaching aan te bieden. Ze kunnen dan niet alleen de workshop geven, maar bijvoorbeeld ook ondersteunen bij andere mentorlessen, de rol van vertrouwenspersoon krijgen of samenwerken met de anti-pestcoördinator op school.

Meedenken over de mogelijkheden of meedoen met jouw school? Mail Eline Kolijn, e.kolijn@samensterkzonderstigma.nl voor een kennismakingsgesprek.