Een klaslokaal vol met leerlingen. Leerlingen met een verhaal, hun eigen behoeftes, talenten, uitdagingen, eigen gedrag. Gedrag dat je soms begrijpt, en soms ook niet. Hoe zorg je in de klas voor een veilig klimaat, een klimaat waarin leerlingen open durven te zijn, waarin ze zich begrepen voelen, elkaar echt beter leren kennen? De leerkracht en/of mentor heeft hierin een sleutelrol. Samen met ervaren trainers van de Fritz Redlschool – verbonden aan het UMC Utrecht – ontwikkelden we een training om leraren en mentoren (zowel PO als VO) hierbij te ondersteunen. Daarnaast kun je deelnemen aan de Train-de-Trainer-training, zodat je zelf de training voor leraren kunt geven.

In deze training leer je hoe je ook moeilijke onderwerpen op een veilige manier bespreekbaar maakt en hoe pedagogisch tact bijdraagt aan een veilig en inclusief klimaat in de klas. Je wordt je bewust van je eventuele vooroordelen en ervaart hoe je je eigen verhaal of ervaring kunt delen. Er is een versie speciaal voor het primair onderwijs en een versie speciaal voor het voortgezet onderwijs. Bekijk meer informatie onder het kopje 'Praktische informatie'.

De trainingen worden gegeven door Marieke van Eldert en Marianne van Etten (allebei geven ze één training). Zij zijn allebei zeer ervaren trainers van de Fritz Redlschool. Tijdens de training ervaar je hoe het is om ‘buiten hokjes’ te denken. Je luistert naar ‘de stem’ van jongeren / kinderen zelf, die aangeven wat er zich in hun binnenkant afspeelt en hoe dat hun schoolleven beïnvloed heeft. We bespreken je rol als leraar en de samenwerking met andere collega’s vanuit andere rollen in het schoolteam met oog voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van je leerlingen. Je krijgt een aantal handvatten om te reflecteren met collega’s op je pedagogische vakbekaamheid.

De kundige trainers wisten iedereen te enthousiasmeren en inspireren.

"Wij hebben als mentorenteam van klas 1 gezamenlijk de training voor leerkrachten gevolgd. Het heeft ons doen ervaren welke mogelijke oefeningen er zijn, hoe je door kunt vragen, maar ook hoe het voor leerlingen kan zijn om deze oefeningen uit te voeren. De kundige trainers wisten iedereen te enthousiasmeren en inspireren. We hebben goede gesprekken gevoerd", aldus Renée Dinjens van rsg de Borgen.

Na deze training:

  • Weet je welke facetten bijdragen aan een open en veilig onderwijsklimaat waarin het mogelijk is eerlijk/open te zijn over je binnenkant.
  • Heb je kennis over de plek van het sociaal-emotioneel leren in de context van school en de klas.
  • Heb je kennis over de kenmerken van een positieve groep, de fases in groepsdynamica en wat daarbij het beste moment is om met je leerlingen aan lessenserie ‘Binnenstebuiten’ te werken.
  • Krijg je gratis het werkboek 'Binnenstebuiten' mee.

praktische informatie

We organiseren deze training zowel voor leraren en mentoren uit het voortgezet onderwijs als voor leerkrachten uit het basisonderwijs, op afzonderlijke data. De trainingen vinden plaats in Amersfoort. In het aanmeldformulier krijg je het adres meegestuurd. Uiteraard wordt de training coronaproof gegeven en is er voldoende ruimte om afstand van elkaar te houden (zie foto).

De eerstvolgende trainingen vinden plaats op:

We hebben plek voor maximaal 14 deelnemers per groep. De training kost € 75,00 inclusief btw. Na bevestiging van je deelname ontvang je een factuur.

train-de-trainer

Heb je ervaring in het begeleiden en trainen van teams in het onderwijs? Zou je de bovenstaande training willen geven? We leiden je op met deze Train-de-Trainer.

Deze mensen gingen je voor met de train de trainer

Cécile Kool - Ondersteuner Passend Onderwijs bij SWV voortgezet onderwijs de Meierij: ‘Ik ben me door de training nog meer bewust geworden van de ernstige gevolgen van stigma’s rondom psychische kwetsbaarheden en de noodzaak om met het onderwerp psychische diversiteit op scholen aan de slag te gaan. De training prikkelde en enthousiasmeerde me om met bekende en nieuwe tools actief aan de slag te gaan. Het is heel belangrijk dat onderwijsprofessionals zelf ervaren hoe het is om open te zijn over hun eigen kwetsbaarheden. Als er openheid is in het team, zal dit automatisch als een olievlek verspreiden naar de omgang met leerlingen en ervoor zorgen dat het inlevingsvermogen van leraren en de veiligheid in de klas wordt vergroot. Ik kijk ernaar uit om de training te gaan verzorgen voor schoolteams!’

Katrien Schober – Trainer en coach in het onderwijs: ‘Het was een ontzettend leuke dag met een afwisselend programma en kundige trainers. Ik vond het leerzaam dat de groep bestond uit deelnemers met diverse achtergronden en dat we zelf hebben ervaren hoe het is om bepaalde oefeningen te doen, voordat je deze inzet in schoolteams en klassen . Ik kan niet wachten om de opgedane kennis toe te voegen aan mijn eigen trainingen en om zo schoolteams nog beter te kunnen ondersteunen bij het creëren van een veilig klimaat, waarin er oog is voor diversiteit en ieder kind zich fijn kan ontwikkelen’.

Een klaslokaal vol met leerlingen. Leerlingen met een verhaal, hun eigen behoeftes, talenten, uitdagingen, eigen gedrag. Gedrag dat je soms begrijpt, en soms ook niet. Hoe zorg je in de klas voor een veilig klimaat, een klimaat waarin leerlingen open durven te zijn, waarin ze zich begrepen voelen, elkaar echt beter leren kennen? De leerkracht en/of mentor heeft hierin een sleutelrol. Samen met ervaren trainers van de Fritz Redlschool – verbonden aan het UMC Utrecht – ontwikkelden we een training om leraren en mentoren (zowel PO als VO) hierbij te ondersteunen. Daarnaast kun je deelnemen aan de Train-de-Trainer-training, zodat je zelf de training voor leraren kunt geven.

In deze training leer je hoe je ook moeilijke onderwerpen op een veilige manier bespreekbaar maakt en hoe pedagogisch tact bijdraagt aan een veilig en inclusief klimaat in de klas. Je wordt je bewust van je eventuele vooroordelen en ervaart hoe je je eigen verhaal of ervaring kunt delen. Er is een versie speciaal voor het primair onderwijs en een versie speciaal voor het voortgezet onderwijs. Bekijk meer informatie onder het kopje ‘Praktische informatie’.

De trainingen worden gegeven door Marieke van Eldert en Marianne van Etten (allebei geven ze één training). Zij zijn allebei zeer ervaren trainers van de Fritz Redlschool. Tijdens de training ervaar je hoe het is om ‘buiten hokjes’ te denken. Je luistert naar ‘de stem’ van jongeren / kinderen zelf, die aangeven wat er zich in hun binnenkant afspeelt en hoe dat hun schoolleven beïnvloed heeft. We bespreken je rol als leraar en de samenwerking met andere collega’s vanuit andere rollen in het schoolteam met oog voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van je leerlingen. Je krijgt een aantal handvatten om te reflecteren met collega’s op je pedagogische vakbekaamheid.

De kundige trainers wisten iedereen te enthousiasmeren en inspireren.

“Wij hebben als mentorenteam van klas 1 gezamenlijk de training voor leerkrachten gevolgd. Het heeft ons doen ervaren welke mogelijke oefeningen er zijn, hoe je door kunt vragen, maar ook hoe het voor leerlingen kan zijn om deze oefeningen uit te voeren. De kundige trainers wisten iedereen te enthousiasmeren en inspireren. We hebben goede gesprekken gevoerd”, aldus Renée Dinjens van rsg de Borgen.

Na deze training:

  • Weet je welke facetten bijdragen aan een open en veilig onderwijsklimaat waarin het mogelijk is eerlijk/open te zijn over je binnenkant.
  • Heb je kennis over de plek van het sociaal-emotioneel leren in de context van school en de klas.
  • Heb je kennis over de kenmerken van een positieve groep, de fases in groepsdynamica en wat daarbij het beste moment is om met je leerlingen aan lessenserie ‘Binnenstebuiten’ te werken.
  • Krijg je gratis het werkboek ‘Binnenstebuiten’ mee.

praktische informatie

We organiseren deze training zowel voor leraren en mentoren uit het voortgezet onderwijs als voor leerkrachten uit het basisonderwijs, op afzonderlijke data. De trainingen vinden plaats in Amersfoort. In het aanmeldformulier krijg je het adres meegestuurd. Uiteraard wordt de training coronaproof gegeven en is er voldoende ruimte om afstand van elkaar te houden (zie foto).

De eerstvolgende trainingen vinden plaats op:

We hebben plek voor maximaal 14 deelnemers per groep. De training kost € 75,00 inclusief btw. Na bevestiging van je deelname ontvang je een factuur.

train-de-trainer

Heb je ervaring in het begeleiden en trainen van teams in het onderwijs? Zou je de bovenstaande training willen geven? We leiden je op met deze Train-de-Trainer.

Deze mensen gingen je voor met de train de trainer

Cécile Kool – Ondersteuner Passend Onderwijs bij SWV voortgezet onderwijs de Meierij: ‘Ik ben me door de training nog meer bewust geworden van de ernstige gevolgen van stigma’s rondom psychische kwetsbaarheden en de noodzaak om met het onderwerp psychische diversiteit op scholen aan de slag te gaan. De training prikkelde en enthousiasmeerde me om met bekende en nieuwe tools actief aan de slag te gaan. Het is heel belangrijk dat onderwijsprofessionals zelf ervaren hoe het is om open te zijn over hun eigen kwetsbaarheden. Als er openheid is in het team, zal dit automatisch als een olievlek verspreiden naar de omgang met leerlingen en ervoor zorgen dat het inlevingsvermogen van leraren en de veiligheid in de klas wordt vergroot. Ik kijk ernaar uit om de training te gaan verzorgen voor schoolteams!’

Katrien Schober – Trainer en coach in het onderwijs: ‘Het was een ontzettend leuke dag met een afwisselend programma en kundige trainers. Ik vond het leerzaam dat de groep bestond uit deelnemers met diverse achtergronden en dat we zelf hebben ervaren hoe het is om bepaalde oefeningen te doen, voordat je deze inzet in schoolteams en klassen . Ik kan niet wachten om de opgedane kennis toe te voegen aan mijn eigen trainingen en om zo schoolteams nog beter te kunnen ondersteunen bij het creëren van een veilig klimaat, waarin er oog is voor diversiteit en ieder kind zich fijn kan ontwikkelen’.