Je medewerker is ziek en afwezig door een flinke griep of gebroken been. Je stuurt een troostend bericht en informeert bij terugkomst af en toe hoe het gaat. Wat doe je als iemand ziek is door stress, burn-out of depressie? Of een andere psychische aandoening of stoornis heeft?

In alle gevallen zijn ook dan positieve steun en vertrouwen heel belangrijk. Het blijft dezelfde medewerker. De omgeving kan veel betekenen voor iemand. Zij kan bijvoorbeeld een luisterend oor bieden en signalen serieus nemen. Maar ook een veilige sfeer scheppen als iemand weer terugkomt op het werk door begrip te creëren voor het feit dat iemand een ingrijpende gebeurtenis heeft meegemaakt.

Eerste stap

Hoeveel wil en kun je betekenen voor iemand met psychische problemen in je omgeving? Dat is een vraag waar ook leidinggevenden mee kunnen zitten. Je kunt het probleem van je medewerker niet oplossen. Hooguit kun je je zorg uitspreken over diens gedrag. Als je dat doet, help je hem of haar om zich bewust te worden dat er een probleem is. En dat is de eerste stap naar een mogelijke oplossing.

De pagina’s en links op deze website bevatten legio tips. Maar, het zijn géén algemene gebruiksaanwijzingen. Iedereen met een psychische aandoening ervaart zijn eigen specifieke problemen en uitdagingen op het werk. Bespreek daarom altijd met je medewerker wat voor hem belangrijk is om goed te kunnen functioneren.

Bron: Labyrint.nl