Totaal uitgeput. Zowel lichamelijk als geestelijk. Zo voelt iemand zich met een burn-out. De vermoeidheid en uitputting beperken diegene in het dagelijks functioneren. Op het werk, thuis en/of in het sociale leven. Hoe ga je om met je collega die te maken heeft met veel stress of burn-out? Hieronder alvast enkele tips.

  • Spreek een vaste contactpersoon af voor de medewerker of collega.
  • Neem je collega of medewerker serieus. Beschouw het verzuim niet als – extra – vakantie.
  • Vergemakkelijk terugkeer. Werknemers die – lang – thuis zitten, kunnen opzien tegen terugkeer naar de werkvloer.
  • Steek energie in het herstelproces. Maak tijd vrij om je terugkerende medewerker te begeleiden of voor een praatje met je collega.
  • Aanvankelijk is de medewerker waarschijnlijk slechts enkele uren per dag aanwezig. Zoek werkzaamheden die passen bij de functie, maar zoveel mogelijk stressvrij zijn.
  • Verwacht niet dat de herstellende medewerker zelf vraagt om meer werk. Kom met een voorstel voor extra taken en zeg dat een stap terug altijd mogelijk is.
  • Vraag niet hoe lang het nog duurt. Dit ervaart iemand meestal als druk, die het herstel eerder vertraagt dan bevordert.
  • Houd contact. Sommige managers wachten lang met contact opnemen als een medewerker uitvalt. Door in de eerste of tweede week gelijk even te bellen toon je betrokkenheid.
  • Informeer de andere collega’s. Dit wordt soms vergeten! Heb je ploegendiensten of een grote afdeling, stel dan één contactpersoon aan die iedereen op de hoogte houdt.
  • Informeer of de zieke collega prijs stelt op bezoek of telefoontjes van collega’s, of dat hij of zij liever nog even met rust wordt gelaten.


Heb je een collega met vermoedelijke klachten van een burn-out?
Dit kun je doen:

  • Praat met je collega als je ziet dat hij overbelast is en klachten heeft.
  • Stel je begripvol op, oordeel of veroordeel niet.
  • Denk niet dat iedereen is zoals jij. Gezonde spanning voor de een, is ziekmakende stress voor de ander. Waardeer je collega’s op wat ze kunnen, nooit op wat ze niet kunnen.
  • Onthoud ook: iemand helpen is prima, mits je je eigen grenzen bewaakt. Extra werk overnemen ter ontlasting kan een risico zijn voor jezelf.


Bronnen: 
psychischegezondheid.nlkorrelatie.nl; burnin.nl; werkenmeteenbeperking.nl