Je collega is ziek en afwezig door een flinke griep of gebroken been. Je stuurt een troostend bericht en informeert bij terugkomst af en toe hoe het gaat. Wat doe je als iemand ziek is door stress, burn-out of depressie? Of een andere psychische aandoening of stoornis heeft?

In alle gevallen zijn ook dan positieve steun en vertrouwen heel belangrijk. Het blijft dezelfde collega. De omgeving kan veel betekenen voor iemand. Zij kan bijvoorbeeld een luisterend oor bieden en signalen serieus nemen. Maar ook een veilige sfeer scheppen als iemand weer terugkomt op het werk door begrip te creëren voor het feit dat iemand een ingrijpende gebeurtenis heeft meegemaakt.

Hoeveel wil en kun je betekenen voor iemand met psychische problemen in je omgeving? Dat is een vraag waar ook collega’s mee kunnen zitten. Je kunt het probleem van je collega niet oplossen. Hooguit kun je je zorg uitspreken over diens gedrag. Als je dat doet, help je hem of haar om zich bewust te worden dat er een probleem is. En dat is de eerste stap naar een mogelijke oplossing.

SERIEUS NEMEN

Je kunt last hebben van het gedrag van een collega met psychische aandoeningen, bijvoorbeeld omdat die zich niet aan de afspraken houdt of geen verantwoordelijkheid neemt. Of omdat hij of zij eindeloos aandacht vraagt voor persoonlijke zaken. Ga hierover in gesprek met je collega. Aangeven wat voor jou wel en niet acceptabel is, is dan belangrijk. Lukt dit niet of onvoldoende, dan kun je het probleem het beste aankaarten bij je leidinggevende. Als het niet je intentie is om je collega af te vallen of te beschadigen, is het geen klikken of roddelen. Dan is het juist een kwestie van jezelf en de ander serieus nemen, zowel als persoon als in je werk.

Bijbehorende links bevatten legio tips. Maar, het zijn géén algemene gebruiksaanwijzingen. Iedereen met een psychische aandoening ervaart zijn eigen specifieke problemen en uitdagingen op het werk. Bespreek daarom met je collega wat voor hem belangrijk is om goed te kunnen functioneren.

Bron: Labyrint.nl