In opdracht van Kracht van Beleving en Samen Sterk zonder Stigma onderzoeken theatermakers Ingrid van Leeuwen en Maartje Wikkerink de thematiek van binnen- en buitenkant voor het maken van een theatervoorstelling en daarbij behorende creatieve verwerking. Omdat ze niet alleen over de kinderen en jongeren, maar ook mét de kinderen en jongeren willen praten en onderzoeken, gingen ze in gesprek met een denktank van kinderen. Maartje doet verslag.

Op Goede Vrijdag togen we naar het Fantaziehuis in Utrecht (buitenschoolse- en kinderopvang). Hier stond een denktank van kinderen in verschillende leeftijden klaar om mee te denken over je binnen- en buitenkant, labelen, stigmatiseren en hoe nu met elkaar om te gaan.

Na het doen van een aantal theateroefeningen waarin we emoties vormgaven (hoe speel je een emotie groot, hoe speel je een emotie heel klein, hoe reageer je erop als een ander een emotie toont?) gingen we om de tafel. Aan de hand van een aantal (filosofische) vragen en stellingen kwam het gesprek over binnen- en buitenkanten snel op gang. Vanuit de input van het gesprek en de theateroefeningen verzamelden we labels. Welke labels ken je allemaal? Welke worden er in de klas aan elkaar gegeven? En wat doet dat met je?

“Ik krijg het label puber. Ik vind het een stom label. Ik ben zoveel meer dan een puber.”

Sterre vertelt: “Ik krijg het label puber. Dat betekent dat mijn buitenkant verandert en dat ik onrustig en emotioneel ben. Ik vind het een stom label. Ik ben zoveel meer dan een puber. Maar ja, het klopt ook wel…”. Job: “Ik heb misschien ADHD. Iedereen denkt dat ik ‘die drukke’ ben. Maar dat ben ik niet. Ik kan me vooral niet zo goed concentreren.”

Na het voeren van dit gesprek is het tijd voor een theateroefening. In tableaux (stilstaande beelden/foto’s) laten de kinderen zien hoe ze zich naar buiten presenteren en wat het verschil is met hoe ze zich soms voelen. Aan het einde van de sessie geven de kinderen tips voor de voorstelling. “Een dansje met je buitenkant over de binnenkant”. “Je moet de mensen die kijken ook wat laten doen. Dus niet alleen laten zitten.” Met de tips en alle input op zak vertrekken we. Bedankt dat we even welkom waren in jullie hoofden!

voorproefje tijdens inspiratiemiddag

Wil je zien wat Ingrid en Maartje met de tips van de kinderen hebben gedaan? Een kort fragment uit de voorstelling is te bekijken tijdens de inspiratiemiddag over het project Jeugd en Onderwijs op 25 mei. Daarnaast verzorgen Ingrid en Maartje een workshop over de creatieve verwerking bij de voorstelling.