Hoogleraar psychiatrie Aart Schene van de Radboud Universiteit werkte mee aan een nieuw handboek over depressies. Hij sprak met patiënten over wat zij belangrijk vonden bij hun herstel en kwam zo tot een aantal tips:

Tip 1: Plannen

'Wat patiënten belangrijk vinden in het herstellen, is om hun agenda goed te plannen. Want dat gaat niet vanzelf meer. Dus plan in je week activiteiten en sociale contacten. Sommige mensen zeggen: ik moet plannen dat ik met mijn partner dingen doe die leuk zijn, want anders doen we ze niet meer.'

Tip 2: Beweeg

'Zorg voor lichaamsbeweging', zo luidt het tweede advies van Schene. Velen zijn het er over eens dat lichaamsbeweging een positief effect heeft op het herstel bij een depressie. Bij bijvoorbeeld hardlopen komen stofjes als serotonine en endorfine vrij in je lichaam. Deze stoffen zorgen er voor dat je weer zin krijgt om initiatief te nemen.

Tip 3: Regelmaat en gezond eten

Het derde advies van hoogleraar Aart Schene is misschien wel net zo voor de hand liggend als belangrijk: zorg voor gezond eten, regelmaat en dat soort zaken.

Tip 4: Analyseer samen met een professional

'Andere mensen (patiënten) attenderen juist op het uitzoeken hoe die depressie is ontstaan. Dus ga het analyseren met deskundigen, daar heb je vaak professionals voor nodig. Het snappen hoe het in elkaar zit kan heel belangrijk zijn.'

Tip 5: Praat er over

'Ja want als er wat begrip is in de omgeving, bijvoorbeeld van de partner, de kinderen, maar ook op het werk blijken mensen met een depressie dat uiteindelijk plezieriger te vinden. In hun herstel en in de beleving van hun depressie', laat Schene weten.

 

Omgeving

Heeft iemand in je omgeving een depressie? In dit heldere filmpje van Psychosenet vind je tips die jou en degene met de depressie kunnen helpen:

[embed]https://youtu.be/ojdp9c4VHfA[/embed]

Hoogleraar psychiatrie Aart Schene van de Radboud Universiteit werkte mee aan een nieuw handboek over depressies. Hij sprak met patiënten over wat zij belangrijk vonden bij hun herstel en kwam zo tot een aantal tips:

Tip 1: Plannen

‘Wat patiënten belangrijk vinden in het herstellen, is om hun agenda goed te plannen. Want dat gaat niet vanzelf meer. Dus plan in je week activiteiten en sociale contacten. Sommige mensen zeggen: ik moet plannen dat ik met mijn partner dingen doe die leuk zijn, want anders doen we ze niet meer.’

Tip 2: Beweeg

‘Zorg voor lichaamsbeweging’, zo luidt het tweede advies van Schene. Velen zijn het er over eens dat lichaamsbeweging een positief effect heeft op het herstel bij een depressie. Bij bijvoorbeeld hardlopen komen stofjes als serotonine en endorfine vrij in je lichaam. Deze stoffen zorgen er voor dat je weer zin krijgt om initiatief te nemen.

Tip 3: Regelmaat en gezond eten

Het derde advies van hoogleraar Aart Schene is misschien wel net zo voor de hand liggend als belangrijk: zorg voor gezond eten, regelmaat en dat soort zaken.

Tip 4: Analyseer samen met een professional

‘Andere mensen (patiënten) attenderen juist op het uitzoeken hoe die depressie is ontstaan. Dus ga het analyseren met deskundigen, daar heb je vaak professionals voor nodig. Het snappen hoe het in elkaar zit kan heel belangrijk zijn.’

Tip 5: Praat er over

‘Ja want als er wat begrip is in de omgeving, bijvoorbeeld van de partner, de kinderen, maar ook op het werk blijken mensen met een depressie dat uiteindelijk plezieriger te vinden. In hun herstel en in de beleving van hun depressie’, laat Schene weten.

 

Omgeving

Heeft iemand in je omgeving een depressie? In dit heldere filmpje van Psychosenet vind je tips die jou en degene met de depressie kunnen helpen: