Samen Sterk onderzoekt waar docenten met een psychische aandoening tegenaan lopen op hun werk. We zijn benieuwd naar jouw ervaringen en ideeën. 

Binnen het project Jeugd en Onderwijs komen we regelmatig in contact met docenten met een psychische aandoening die tegen problemen aanlopen op hun werk. Ze hebben te maken met stigma, ongemak, onbegrip of zelfs ontslag. In de klas, maar ook tegenover hun collega's of directie, durven ze niet altijd open te zijn over hun psychische kwetsbaarheid.

Samen Sterk onderzoekt door middel van focusgroepen en interviews waar deze leraren tegenaan lopen en wat hun behoeften zijn. We hebben al veel informatie verzameld over (onder andere) veiligheid in het team, openheid in de klas en de rol van schoolleiders. Inmiddels zijn we ook met de Algemene Onderwijsbond in gesprek over dit thema. We gaan de komende periode gespreksrondes organiseren voor leraren die lid zijn van de AOb.

De eerste stappen in het bespreekbaar maken van psychische diversiteit en kwetsbaarheid in de lerarenkamer zijn dus gezet. Het doel is het ontwikkelen van een interventie die bijdraagt aan destigmatisering van leerkrachten, zodat zij zich volwaardig voelen en als zodanig behandeld worden.

denk mee

Herken je je in dit thema, wil je meedenken, jouw ervaringen en ideeën delen of op een andere manier bijdragen? Neem contact op met Eline Kolijn via e.kolijn@samensterkzonderstigma.nl. Daarnaast zoeken we samenwerkingspartners, zoals scholen, adviesbureaus, onderzoekers die willen meedenken of samenwerken.

lees meer

Samen Sterk onderzoekt waar docenten met een psychische aandoening tegenaan lopen op hun werk. We zijn benieuwd naar jouw ervaringen en ideeën. 

Binnen het project Jeugd en Onderwijs komen we regelmatig in contact met docenten met een psychische aandoening die tegen problemen aanlopen op hun werk. Ze hebben te maken met stigma, ongemak, onbegrip of zelfs ontslag. In de klas, maar ook tegenover hun collega’s of directie, durven ze niet altijd open te zijn over hun psychische kwetsbaarheid.

Samen Sterk onderzoekt door middel van focusgroepen en interviews waar deze leraren tegenaan lopen en wat hun behoeften zijn. We hebben al veel informatie verzameld over (onder andere) veiligheid in het team, openheid in de klas en de rol van schoolleiders. Inmiddels zijn we ook met de Algemene Onderwijsbond in gesprek over dit thema. We gaan de komende periode gespreksrondes organiseren voor leraren die lid zijn van de AOb.

De eerste stappen in het bespreekbaar maken van psychische diversiteit en kwetsbaarheid in de lerarenkamer zijn dus gezet. Het doel is het ontwikkelen van een interventie die bijdraagt aan destigmatisering van leerkrachten, zodat zij zich volwaardig voelen en als zodanig behandeld worden.

denk mee

Herken je je in dit thema, wil je meedenken, jouw ervaringen en ideeën delen of op een andere manier bijdragen? Neem contact op met Eline Kolijn via e.kolijn@samensterkzonderstigma.nl. Daarnaast zoeken we samenwerkingspartners, zoals scholen, adviesbureaus, onderzoekers die willen meedenken of samenwerken.

lees meer